Gazdaság

Szabad a száguldás? Késnek a traffipaxok

Márciusban érkeztek volna Pintér gépei. Egy évet csúszhat a projekt.

Kapcsolódó cikkek

Határidőre már biztosan nem érkezik meg az a félezer korszerű automata sebességmérő, amelyet Pintér Sándor belügyminiszter már 2014 márciusától szeretett volna az utakon látni, írja a Népszabadság rendőrségi értesülésekre hivatkozva.

A források szerint a gyorsforgalmi utakra tervezett 365 fix telepítésű és 160 mobil sebességmérőre kiírt közbeszerzési pályázatot még le sem folytatták, ezért most kényszerűen meg kell meghosszabbítani a jelenleg is használt ötszáz sebességmérő bérletét. A fix traffipaxok rendszerbe állítására így csak 2015. tavaszi határidővel kerülhet sor.

A projektre kiszemelt nagy felbontású kamerák elvileg nemcsak sebességmérésre, hanem a leállósáv szabálytalan használatától a záróvonalon történő előzésen át egészen a be nem kapcsolt biztonsági övig számos szabálysértést képesek kiszűrni.

A szakértők által „csillagháborús tervként” emlegetett fejlesztésre elvileg 12 milliárd forint áll rendelkezésre, a konkrét kiadásokat nagyban befolyásolja az, hogy milyen mélységben akarja a rendőrség ellenőrizni a közlekedőket.

Miért is?

A közutak betraffipaxozását a Belügyminisztérium azzal magyarázta, hogy a statisztikák szerint rengeteg baleset ered gyorshajtásból. A minisztérium szerint idén az év első öt hónapjában az 5183 közlekedési baleset 30,8 százalékát okozta gyorshajtás.

Ugyanakkor a KSH statisztikái szerint a fenti állítás feltehetően csúsztatás: ezekből az derül ki, hogy a tavalyi 15 ezer baleseteknek csupán 0,8, a halálos baleseteknek pedig 2,8 százaléka ered gyorshajtásból.

A két statisztika közti eltérés abból fakad, hogy a minisztérium a relatív gyorshajtást is beleszámolta, azok ellen azonban a traffipax nem használ. A relative gyorshajtás ugyanis azt jelenti, amikor az autos a megengedett sebességkorlátozást ugyan betartja, azonban az adott út- vagy időjárási viszonyoknak nem megfelelő sebességgel halad. Magyarán például túl gyorsan hajt be egy kanyarba.

Eközben számos eszköz elérhető, amelyek segítségével a radarok semlegesíthetők, az autós pedig zavartalanul száguldozhat. Az efféle szerkezetek tartása 2003 októbere óta nem bűncselekmény.

Két évvel ezelőtt éppen Lázár János államtitkár, egyben Hódmezővásárhely polgármestere keltett kisebb felháborádást, mivel kiderült, hogy szolgálati autóján egy ún. lézerblokkoló van.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik