Gazdaság

Egy iPhone-t hibáztatott a pilóta

telefon (telefon)
telefon (telefon)

Összezavarta a műszereket valami. Helyreállt a rend, amikor egy utas kikapcsolt egy iPhone-t. Vajon van összefüggés?

Felszállás és leszállás idején mindig megkérik az embereket, hogy kapcsolják ki az árammal működő készülékeiket, ám az utazási magasság elérésénél már általában engedik, hogy az okostelefonokat, iPadeket és laptopokat bekapcsolják az utasok. Állítólag azonban ez tök felesleges, mert már rég nem olyan repülők járnak, amelyek műszerei érzékenyek a mobilok illetve a wifi frekvenciáira.

Ezt nemrég egy pilóta is megerősítette számomra. Ugyanis amikor nemrég repülőre szálltam, és láttam, hogy a mellettem ülő pár tagjai vadul a nyaralási képeiket nézegetik egy iPhone-on, akkor udvariasan felhívtam a figyelmüket arra, hogy nem szabad bekapcsolni. Erre a fiatal nő odafordult hozzám, és ingerülten mondta, hogy a műkörmei között díszelgő flitteres telefon repülési üzemmódban van, és hogy nem zavarja a gép műszereit, ő amúgy kereskedelmi pilóta, úgyhogy tudja.

Fotó: Shutterstock

Egy amerikai pilóta azonban nem ért vele egyet: nemrég került nyilvánosságra egy 2011-es eset, amikor egy helyi légitársaság gépének iránytűje bolondult meg valamitől háromezer méter magasan. Több mérfölddel lecsúsztak a tervezett útvonalról, mire észrevették a hibát. Végül az egyik légikísérő intézkedett: megkért a kilencedik sorban egy utast, hogy kapcsolja ki a telóját. És akkor helyreálltak a műszerek.

Ám, mint a New York Times is felhívta a figyelmet, ez csak egy pilóta „megérzése” volt, semmilyen mérés vagy adat nem támasztja alá. Mellesleg két fogyasztóvédelmi szervezet kutatásaiból is az derült ki: az utasok körülbelül harmada utólag bevallja, hogy bekapcsolva felejtette a mobilját. Na most, ha a telefonok annyira zavaróak lennének, akkor nem jelentkezett volna már a probléma a több százmillió bekapcsolt kütyü mellett? – teszi fel a kérdést a Bloomberg.

A kérdés egyébként azért aktuális, mert zajlik egy átfogó hatósági felülvizsgálat a témában az USA-ban. Így hamarosan kiderülhet: túlbiztosítják magukat a légitársaságok, vagy valóban gondot okoznak a bekapcsolt telefonok.

Néhány légitársaság ma sem tiltja meg a menet közbeni mobilozást: az Emirates, az Aeromobil és az OnAir, a Quantas, a RyanAir. Ám ez járattól függ, ugyanis a légitársaságok speciális technológiát (egy picocellát) kell hogy telepítsenek ahhoz, hogy legyen térerő. Részletek a Wikipédián.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik