Gazdaság

Cigifront: káosz, bukás, áremelés

Kis magyar füstölgős abszurd.

A cigaretta fogyasztói árára vetített legalább 10 százalékos árrésnövekedés nagyjából 50−55 forint dobozonkénti drágulást jelentene. Egy 850 forintos terméknél ez rövid távon 120 forint árnövekményt okoz, ami befagyhat, ha a piac stabilizálódik. A boltosnál a mostani 35−40 helyett 85 forint maradhat a 850 forintos termékárból, a fennmaradó rész adóbevétel. Az árak emelkedése az olcsóbb, sodródohányok vagy a feketepiac felé tereli a fogyasztást. Ha – az előzetes jóslatoknak megfelelően – valóban 15 százalékig erősödik a feketepiac, az nagyjából 5-6 milliárd forint kiesést jelent a gyártóknak és mintegy 40 milliárdot a költségvetésnek.

Összesen 45 nap maradt a rendszer indulásáig, július elsejétől nem forgalmazhatnak a régi „pontok” cigarettát, ám nem tudni, hányan indulnak el a trafikokkal. Pillanatnyilag nem tudni, hogy a fennmaradó idő mire lesz elegendő azoknál, akiknek még helyiségük sincs. Ráadásul a gyártókkal is le kell tárgyalni a nyitáshoz szükséges árukészlet szállítását, ennek hiányában szintén borulhat az indulás. A gyártók sincsenek tisztában azzal, hogyan kell beszállítaniuk. Jelenleg 350-400 disztribútorral lefedhető az ország 42 ezer árusítóhelye, ez utóbbiak száma csökkenne 7 ezerre, azonban nem biztos, hogy a végpontra kell majd szállítani, elképzelhető, hogy elosztókat állítanak fel, ami néhány tucat munkavállalóval megoldható. A gyártóknál így csaknem ezer disztribútor kerülhet utcára – emlékeztet a lap.

Tegnap az OTP is arra figyelmeztetett, hogy több szempontból sincs könnyű helyzetben a július elsejétől induló nemzeti dohányboltos. Ugyan a koncessziót magánszemélyként lehetett elnyerni húsz évre, ám a trafikot egyéni vállalkozóként vagy betéti társaság beltagjaként elnyert koncesszióval lehet üzemeltetni, így a nyertesekre július elsejéig sok feladat vár: új cég alapítása vagy az egyéni vállalkozói engedély kiváltása (illetve a meglévő vállalkozás átalakítása), bankszámla nyitása, és mindezek bejelentése a cégbíróságon, az adóhatóságnál és a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-nél is.


Fotó: Kummer János

A pénzintézet gyorselemzése szerint az új trafikok beindításához, az üzlethelyiségek kialakításához, az induló árukészlet beszerzéséhez több millió forintra van szükségük az üzemeltetőknek, amelyet az érintettek többsége hitelből finanszírozna. Az eddigi tapasztalatok alapján sok az átszerződő ügyfél, aki kifejezetten a trafikosoknak kidolgozott számlakonstrukció miatt érkezik, az érdeklődők fele már új cégének nyitja a számlát, 40 százalékuk még csak most tart a cégalapításnál.

Nagyjából a pénzváltókhoz hasonló méretű, 10-20, esetleg 30 négyzetméteres üzlethelyiségre van szükségük a trafikkoncesszió nyerteseinek a dohányboltnyitáshoz, ám ebből a méretből, különösen forgalmas helyen, nagyon kicsi a kínálat − mondta a Napi Gazdaságnak Csörgő Anita, a CBRE kiskereskedelmi divíziójának vezetője. A kis üzletek fajlagos bérleti díja a legmagasabb, többszöröse az adott környék átlagos tarifájának, amit ma már gyakran a szintén ekkora területet használó pénzváltók sem tudnak kitermelni, a nagyobb boltok átalakítása pedig nem éri meg a költségek miatt.

A hirtelen megjelenő kereslet és a szűkös kínálat várhatóan még magasabbra tornázza a bérleti díjat. Nehéz helyzetbe kerülnek a forgalmuk jelentős részét cigaretta eladásából generáló élelmiszerüzletek, a szakértő szerint nagyon sok megy majd csődbe közülük, ezzel a piac más szegmenseiben növelik a túlkínálatot. Az üzlethelyiség-szektor már öt-hat éve az ingatlanpiac legmozgalmasabb szegmense, éppen a túlélésért folytatott harc miatt. Ezt a pezsgést a trafiknyitási hullám tovább fokozza − erősítette meg Petz Raymund, a GKI ügyvezető igazgatója.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik