Gazdaság

Így büntetik a vásárlók átverését

vásárlás (vásárlás)
vásárlás (vásárlás)

Tavaly több mint 500 millió forint bírságot szabtak ki a fogyasztók megtévesztése miatt.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat címén a legsúlyosabb büntetést tavaly két mobilszolgáltató kapta. A Telekomot 100, a Vodafont 50 millió forintra büntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert a mobilinternetüket úgy hirdették, hogy az a leggyorsabb hálózat.

A múlt évben összességében több mint 533 millió forint bírságot szabtak ki a kereskedőkre, ebből 302 millió folyt be az államkasszába.

Fotó: Kummer János

Kiszolgáltatott fogyasztók

A GVH kiemelt figyelmet fordít bizonyos fogyasztói csoportokra. Könnyebben megvezetik például azokat az embereket, akik szegények, illetve hiányosak a pénzügyi ismereteik. A betegek is a kereskedők kiemelt célcsoportjai.

Lakásvétel és eladás témában is sok a megtévesztés. Különösen sok panasz volt a www.ingatlandepo.com, www.ingatlanbazar.com és www.ingatlanbazar.net portálokon ingyen feltehető hirdetésekkel kapcsolatban. A GVH szerint a honlapok üzemeltetői tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak, – először a hivatal történetében- közérdekű keresetet nyújtottak be.

A fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások ellen külön honlapot indított a GVH Ne dőljön be! címmel. A hivatal itt figyelmeztet a kecsegtető kölcsönök veszélyeire.

Az üdülési jogok értékesítésével is sok volt a probléma tavaly. Szeptemberben 40 milliós bírságot szabtak ki egy cégre megtévesztés miatt.

Mi a magyar?

Sok a visszaélés a hazai termékekkel, ez a szóösszetétel mást jelent a kereskedőnek és mást a fogyasztónak. Előfordul, hogy azt az élelmiszert is ezzel a címkével próbálják eladni, amelyeket csak Magyarországon csomagoltak, igazából máshonnan származnak. A GVH azonban azt tekinti magyar terméknek, amit a fogyasztó annak tart, vagyis mindazt, amely magyar alapanyagból, magyar cég és magyar munkaerő által, Magyarországon készült.

Legutóbb a Pennyt büntették ilyen megtévesztés miatt.

Bonyolult vizsgálatok

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedői gyakorlat miatti vizsgálatokat 5-6 hónap alatt kell lezárni, ez általában meg is történik. – ez volt a válasz a kérdésünkre, miért nem születnek meg hamarabb a határozatok a büntetésekről. Hiszen a fentebb említett, magyar termék miatti bírság kiszabása is több mint egy évet vett igénybe.

A hivatal tájékoztatása szerint kartellügyekben évekig is eltarthat egy-egy vizsgálat, ott  közgazdasági elemzésekre, ismételt adatkérésekre van szükség.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik