Gazdaság

Kötelező átvenni a NAV üdvözlő levelét is

Az a katás, aki nem veszi át az ajánlott welcome-borítékot, már kezdéskor búcsút mondhat az új, kedvezményes adónak.

Az adóhivatal haladéktalanul kiküldi üdvözlőlevelét a kisadózók táborába lépőknek (katásoknak). Maga az üdvözlő levél nem ártalmas, de mivel tértivevényes ajánlott küldeményként érkezik, idegesítő postai ügyintézést eredményezhet – írja a dashofer.hu. Míg az egyéni vállalkozóknál a NAV Dél-Budapesti Adóigazgatóságától kapott tájékoztatás szerint ritka a „visszapattant” levél, addig cégek esetében ez jóval gyakoribb.

Fel kell készülni a céges levél átvételére

Tudni kell, hogy a küldemény érkezéséről szóló „cetli” kézbesítéséért a posta nem vállal felelősséget, így csak reménykedhetünk, hogy a postás nem felejtette el bedobni az értesítőt.

A cégeknél friss cégkivonat-nyomtatás és eredeti aláírásminta kell az átvételhez, amit a postai dolgozók be is tartanak, nehogy az amúgy lényegtelen tartalmú hivatali üdvözlés ne jusson el az ügyvezető kezébe. A kizárólag elektronikusan rendelkezésre álló iratokat a postai dolgozók papíron szeretik tapogatni, és ha a cégjegyzésre jogosult nem elérhető, akkor „atombiztos” meghatalmazást kell jó előre biztosítania, a megfelelő postai nyomtatványon – olvasható a szakkiadó adózási hírlevelében.

Akitől a levél ismeretlen címzett vagy hiányzó levélszekrény miatt visszamegy, annak felfüggesztik az adószámát, ha jogerőre emelkedik ez a határozat, akkor pedig a kata alanyiság megszűnik.

A posta hibája is az adózónak ad feladatot

Az adóhatóság eddig sem volt megengedő, amikor a posta hibájára hivatkozik az adózó, mindig azt kéri, hogy a Magyar Posta Zrt. azt részletesen és töredelmesen ismerje be, méghozzá írásban. Ennek a beismerésnek az „előállítása” az adózóra hárul.

A küldemény szabályos kézbesítési kísérlete esetén nem kell tartani az adószám felfüggesztésétől, ha az „nem kereste” jelzéssel megy vissza, akkor a „welcome” levél kézbesítettnek minősül. Ekkor azonban a hivatal székhelyellenőrzői járnak utána, miért nem működik a cég székhelye. Ilyenkor például a cégtábla hiánya miatt függeszthetik fel az adószámot.

Nem lehet elektronikusan

Az adóhatóság elnökhelyettesének minap érkezett tájékoztatása alapján egyelőre az adóhatóságot korlátozzák a jogszabályi előírások, hogy mely küldeményeket küldhet elektronikusan és melyeket papíralapon. A joghatással bíró iratok tekintetében azonban igen kevés helyen van érvényben olyan szabályozás, amely egyértelműen elektronikus útra terelné ezt a hivatalos kommunikációt. A katázás „welcome” levele kapcsán nincs ilyen megengedő szabály.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik