Gazdaság

Továbbra is olcsóbb lesz gázzal autózni

Jövőre két lépésben megduplázódik az autógáz jövedéki adója. Azonban még így is olcsóbban jön ki a gázos autóknál a tankolás, mint a benzineseknél. Viszont a beszerelési költség mintegy 40 százalékkal több autózás után térül csak meg, mint eddig.

Az autógázt használókat és a gázautó-szerelőket is sokkolta a hír, hogy jövőre két lépésben, januárban és májusban 50-50 százalékkal emelik az autógáz jövedéki adóját. Ha azonban utána számolunk, az derül ki, hogy még így is megérheti benzin helyett gázra váltani. Akik pedig már gázt tankolnak, azoknak sem kell megbánniuk, hogy átalakíttatták az autójukat.


Fotó: AFP / LUIS LIWANAG

Tankolni így is olcsóbb lesz

Az autógáz (LPG) jövedéki adója ma 26 forint plusz áfa, vagyis 33 forint. Jövő januártól tehát majdnem 50, májustól pedig 66 forint lesz. Az autógáz jelenlegi átlagos 245 körüli ára (más hatást nem számítva) mintegy 13 százalékkal drágul jövőre, vagyis 280 forint körül alakulhat.

Amit még tudni kell: gázból az autó átlagosan 15 százalékkal többet fogyaszthat, mint benzinből. Ha a benzinnél is a jelenlegi 425 forintos árat vesszük figyelembe (és árváltozást nem), akkor a Vezess.hu lapunknak elküldött számítása szerint az derül ki, hogy  az emelt jövedéki adóval is olcsóbb a gáz, mint a 95-ös benzin.

Gázzal ugyanis az emelés mellett is csak 2240 forint körül jöhet ki 100 km autózás (a mostani 1960 forint helyett), 8 literes fogyasztással számolva. Míg ugyanennyi út megtételéhez 2963 forint lehet a benzinköltség (7 literes fogyasztással). A gázolajjal szemben viszont (5 literes fogyasztással) mintegy száz forintos hátrányba kerülhet a gáz a 100 kilométeres úton.

Később térülhet meg

Aki még csak most gondolkozik az autója átalakításán, annak az is fontos szempont, hogy ennek költsége mikor térül meg. Az átalakításra 250 ezer forintot számolt a Vezess.hu (négy hengeres, hengerenkénti befecskendezős motorra).

Így az előbbi árakat figyelembe véve hozzávetőleg 40 százalékkal nő meg a gázbeszerelés megtérülése. Hétliteres fogyasztású benzinesből átalakított gázos autónál most 25 ezer kilométer megtétele után lesz nullszaldós a váltás. Adóemelés után ehhez már csaknem 35 ezer kilométer kell megtenni.

Az autógáz leginkább azoknak éri meg, akik sokat autóznak, és hosszú távokat tesznek meg, egyenletes sebességgel. A közeli munkahelyre járó, dugóban araszolgató autósnak viszont nemigen. Ha ugyanis túl rövid a táv, nem is biztos, hogy az automatika átkapcsol gázra.

Egyéb szempontok

Az árak mellett szempont lehet még, hogy a kétféle tankkal (mert hiszen a benzines üzemmód is megmarad a gáz mellett) hosszabb utat tud megtenni az autó tankolás nélkül (igaz, ha a benzinnel megy, akkor elvész az árelőny). Tudni kell azt is, hogy bár erős gázdúsítással sok motor LPG-vel is beindul. De hidegindításkor és amíg hideg a reduktor, érdemes inkább benzinnel használni a motort. Indulás után viszont automatikusan átáll a rendszer autógázra, ha az üzemmód-választó kapcsolót LPG-n hagyta az autós.

Kényelmetlen lehet, hogy a gázos autóknál jelentősen csökken a csomagtér (a beszerelt gáztartály ugyanis ide kerül).

A biztonság miatt viszont nem kell aggódni. Az LPG-s autók nem kevésbé biztonságosak, mint a benzinesek. A mélygarázsokba is be lehet már velük állni (tavaly október óta), ha biztonsági szeleppel el vannak látva. Tehát a mai multiszereppel felszerelt kocsiknál elhárult ez az akadály is.

És nem mellesleg a gázos autók jóval kevésbé szennyezik a környezetet, mint a benzinesek. Ha erre gondolunk, nem is értjük, miért emelik az autógáz jövedéki adóját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik