Gazdaság

(Ti)gázos ügyek

Az egyik legnépszerűbb témája a panaszfórumoknak, hogy a Tigáz mérőóra-manipulálással vádolja több ezer fogyasztóját, és félmilliós kötbérrel, illetve gázelzárással fenyeget.

Az esetek többsége sima gázóracserének indul, majd leszerelt és bedobozolt mérőórával, valamint 540 ezer forintos kötbértartozási felszólítással folytatódik. A Tigáz érvei szerint szigorúságukat az indokolja, hogy összesen több mint 1,25 millió ügyfelükből számításaik szerint 40-60 ezer szabálytalan fogyasztó akad, akik 9 milliárd forintnyi éves kárt okoznak a társaságnak.

A fogyasztónak, ha elkaszálják, 30 napra visszamenőleg napi 18 ezer (összesen 540 ezer) forintos kötbért kell fizetnie – közölték a Tigáz kommunikációs irodáján. A kötbérezés alapja a szolgáltató által megrendelt szakértői vizsgálat. Ezen állapítják meg, hogy valaki piszkálta-e az órát. Ha ennek eredménye pozitív, küldik a félmillió forintos csekket. Helyreigazítás aTigáz kérésére: A szabályzat alapján, ha csak alkalmassá tett valaki a mérőt a szabálytalan vételezésre, akkor a kiszabható kötbér mértéke 30 napra, 13.000 Ft/nap, azaz 390.000 Ft.

Még akkor is, ha a szakértői vizsgálat csak a szabálytalan vételezés lehetőségét állapítja meg és nem a tényét. Sőt, azt sem vizsgálják, hogy például egy átalánydíjas fogyasztó folyamatosan fizette számláit és minden évben a lakás köbméterigényének megfelelően fogyasztott. A szolgáltató azt mondja ugyanis, éppen a beavatkozás miatt nem változnak meg a fogyasztási adatok, mivel „olcsó” gázzal fűt az „elkövető”.

Miért van ennyi eset?
Hallani, hogy a szolgáltató emberei sikerdíjra dolgoznak, 30-50 ezer forintot kapnak egy-egy rendetlen óráért. A felvetésre a Tigáz szóvivője, Száraz Gábor elmondta: nekik nem éri meg sikerdíjat fizetni, mivel a kötbéresek alig 40 százaléka fizet egyáltalán. (A maradék 60 százaléknál kikapcsolják a gázt!) A szakértő díja viszont 40 ezer forint körül van, ezt minden munka után ki kell fizetnie a cégnek.


Így megy ez

Egy konkrét panaszosunk a kézhez kapott kötbérfelszólítás után – amelynek jogosságát nem ismerte el – bejelentést tett a rendőrségen. A megyei kapitányság rövid úton elérte, hogy végezzenek egy második vizsgálatot. A második szakértői vélemény kulcsfontosságú, ha be akarjuk bizonyítani, hogy nem követtünk el semmilyen szabályszegést.

Elsőként a Tigázt kérdeztük, hány vizsgálatot végeztek tavaly? Kiderült, nincsenek statisztikáik, illetve sok olyan eset van, ahol a szakértői vizsgálat már lezajlott, de az eredménye még nem ismert, illetve ahol még a szakértői vizsgálatra kell várniuk. Ezért semmilyen adatot sem árultak el az első vizsgálatok számáról, ennek okán pedig a második szakértői vizsgálatok számáról sem.

Egy szakértői vizsgálatokat készítő cég vezetője ugyanakkor a Hír24-nek elmondta, tavaly nagyjából 1000 ellenőrzést tartottak a Tigáz megbízásából. Úgy látja, az első körben elvégzett vizsgálatok többségükben  a szolgáltatót igazolják. Ennek alapján megy ki a kötbérfelszólítás. Ami érdekesebb, hogy, alig néhány százaléka a fogyasztóknak az, aki kéri a második körös vizsgálatot. Ezeken  –  bár ez is csak saccolt adat –  nagyjából 50 százalékban igazolódik a Tigáz gyanúja. Magyarán maximum száz eset lehet, amely során vétlennek bizonyul a fogyasztó, a kezdeti ezres vizsgálati számból kiindulva.

Mindez mégsem jelent sokat, mert a Tigáz felettes szervéhez a Magyar Energia Hivatalhoz szintén rengetegen fordulnak az első sokk után. Ha a hivatal dönt, akkor viszont nincs második vizsgálat. Megkérdeztük őket is, hogy hány esettel találkoztak tavaly, amire nem túl gyorsan, de azért válaszoltak. Mint kiderült a Hivatal 2011-ben 491 darab Tigáz szabálytalan vételezéssel kapcsolatos fogyasztói megkeresést zárt le, ebből 51 tájékoztatással zárult, a maradék 440 panaszból 232 volt a jogos  (fogyasztónak adott igazat 52,7%) és 208 volt a jogtalan(47,3%). Az Energia Hivatal vizsgálataival kapcsolatban azért érdemes megemlíteni, hogy a hivatal is a Tigáz szakembereit használja, mivel  nincsen saját csapata…

Visszatérve esetünkre: a második vizsgálaton a panaszosunk mellett egy ügyvéd és egy műszaki szakértő is jelen volt. A vizsgálat rövid úton megállapította, hogy szabálytalan vételezés nem történt. A Tigáz elnézést kért. A helyzet több szempontból happy end, azonban ha az ügyfél az eljárás másfél éves procedúrájára gondol és arra, hogy az el nem ismert kötbértartozás miatt kikapcsolták nála a gázt, nem érzi elégedettnek magát, sőt kártérítési pert fontolgat.

Mit tehet velünk a Tigáz?

Kikapcsolhatja a gázt. Hogy ezzel a – szolgáltatásból kikapcsolás – jogával élhessen a Tigáz, egy tavalyi törvénymódosítás adta meg a jogi alapot. 2011júliusában módosultak a lakossági fogyasztók ellátásból történő kikapcsolására vonatkozó és a hatósági eljárást érintő szabályok. Mégpedig úgy, hogy míg korábban csak három hónap után kapcsolhatta ki szolgáltatását egy cég és csak a szolgáltatás nem fizetése miatt, most 60 nap késedelmes fizetést követően jogosult ezt megtenni. A késedelmes fizetés pedig tágabb jogi kategória, amelybe akár a kötbértartozás is beletarozhat. Egyszerűbben, júliustól minden, így a kötbértartozás elmaradása is jogszabályilag késedelmes fizetésnek minősíthető.

Végezetül: arra, hogy elkerüljük a kellemetlenséget – és mert vélhetően a Tigáz is megelégelte a kelletlen médiafigyelmet, tavaly októberben közzétettek egy embert próbáló tájékoztatót arról, hogyan fogadjuk szakszerűen a gázórásokat .

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik