Gazdaság

Indul a KGFB kampány: Mire érdemes figyelni?

A baleseti adó miatt 2012-től számottevően emelkedik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) ára.

Bár a hét végén nyilvánosságra kerülő tarifák az adó összegét még nem tartalmazzák, várhatóan ismét erős verseny lesz a piaci szereplők között. A tavalyihoz mérhető jogszabályváltozások idén nem voltak, de arra érdemes a tulajdonosoknak figyelemmel lenniük, hogy júniustól bevezették az elektronikus kártörténeti nyilvántartást.

A KGFB szabályai 2010-től az új törvény hatálybalépésével jelentősen megváltoztak. Ezek közül a hét végén induló kampányt érintő egyik legfontosabb módosítás az volt, hogy a tavaly, vagy idén gépjárművet vásárlók biztosítási évfordulója már nem automatikusan január 1-je, így ők nem most, hanem a kockázatviselés kezdetétől számított egy év lejártával válthatnak majd biztosítót. (Természetesen az év végén váltókkal azonos szabályok mellett, amelyek közül az egyik legfontosabb, amit szem előtt kell tartaniuk, hogy a meglévő szerződést legalább az évforduló előtt 30 nappal fel kell mondani, ha új partnerrel kívánnak megállapodni. A biztosítók az évfordulót megelőző 50 nappal levélben tájékoztatják ügyfeleiket az új biztosítási időszakra megállapított díjakról.)

Tarifák baleseti adó nélkül

Ez a kör azonban egyelőre viszonylag szűk, így az autótulajdonosok számára a november várhatóan ismét a biztosítók ajánlatainak összehasonlításáról szól majd, különös tekintettel arra, hogy a gépjárműhasználatot terhelő új adóteher miatt 2012-től a költségek számottevően emelkedni fognak. A tervezett baleseti adóból eredő díjnövekedést azonban a hét végén nyilvánosságra kerülő tarifák még nem tartalmazzák majd.

Ahogy azt Máhig Attila, a Groupama Garancia Biztosító nem-életbiztosítási ügyvezető igazgatója elmondta: „mivel jelenleg az új adó csak törvénytervezet formájában létezik, a biztosítók október végén díjaikat a hatályos jogszabályokban előírt módon fogják meghirdetni, az nem tartalmazhatja az Országgyűlés által még el nem fogadott adót.” (Az eddig megjelent információk szerint a baleseti adó az üzembentartót terheli, mértéke 30 százalék lesz, beszedése pedig a KGFB díjakkal együtt történik.)

Arról, hogy az idén is lehet-e további jelentős díjcsökkenésre számítani, egyelőre konkrétumok nincsenek: a piac szereplői a díjhirdetés előtt szigorúan titkosan kezelik a következő évi tarifáikat. Az azonban tény, hogy a kötelező átlagdíja az utóbbi évek erős versenyének következtében nagyon alacsony szinten áll – emelte ki Máhig Attila. Sőt, mára eljutottunk oda, hogy a régióban Magyarországon a legalacsonyabb a KGFB díjszintje. Elmarad a Bulgáriában, a Romániában vagy a Lengyelországban érvényes tarifáktól is. Ennek ismeretében azt lehet mondani, hogy meglehetősen „kifeszítettek” a díjak, így a további jelentős csökkenés a szakember szerint nehezen képzelhető el.

Elektronikus kárnyilvántartás

A KGFB díját egyébként – ahogy az már tavaly is történt – a gépjármű teljesítménye alapján állapítják meg, s – egyebek mellett – hatással van mértékére az, hogy az üzembentartó korábban okozott kárt vagy sem, magyarán milyen a bonus-malus besorolása. (A balesetmentes közlekedést díjkedvezménnyel honorálja: bonus, míg a balesetet okozók magasabb díjat fizetnek: malus. A besorolás a következő biztosítási időszakban egy osztályt emelkedik, ha a gépjármű az új biztosítási időszakot közvetlenül megelőző évben legalább 270 napig biztosítási fedezettel rendelkezett, vagyis az üzembentartó fizette a biztosítási díjat, és ez idő alatt az érintett gépjárművel nem okoztak kárt.)

A bonus-malus fokozatok érvényesítésével kapcsolatosan az idén mindenképp érdemes odafigyelni arra, hogy a szerződéskötésnél mindenki a hivatalos nyilvántartással megegyezően adja meg a gépjármű és saját személyes adatait, s pontosan rögzítsék az előzménybiztosításra vonatkozó adatokat is – emelte ki Máhig Attila. Ugyanis a bonus-malus rendszert szabályozó új rendelet szerint, amely 2011. június 15-én lépett hatályba, az ügyfelek kártörténeti adatait – amely alapján a szerződés bonus fokozatát megállapítják – a biztosítók a MABISZ által üzemeltetett Kártörténeti Nyilvántartásból kapják meg, s ha az adatok nem egyeznek, nem lehet sikeres az előzményinformációk nyilvántartásban történő megtalálása.

A változás részben könnyítést jelent a biztosítottak számára, hiszen nem az ügyfélnek kell külön gondoskodnia a kártörténeti igazolás előző biztosítótól való beszerzéséről, és annak eljuttatásáról új szerződő partneréhez. Más oldalról viszont nő az ügyfelek felelőssége, hogy az adataikat pontosan adják meg a bonus fokozatuk érvényesítése érdekében – hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.

Kedvezmények, szolgáltatások

A teljesítmény- és a bonusbesorolás mellett számos egyéb tényezőt is figyelembe vesznek a biztosítók a tarifák megállapításakor, ahogy történt az a korábbi években is, gondolva itt például az üzembentartó életkorára, lakhelyére, gyermekei számára, foglalkozására. Jelentős eltéréseket mutathatnak a díjak az új és régi ügyfeleknél. További kedvezmények érhetők el mindemellett, ha valaki egyéb biztosítással is rendelkezik az adott intézménynél, illetve számít az is, hogy milyen módon, gyakorisággal kívánja a díjat leróni.

Az ügyfelek a választáskor a felmérések szerint elsőrendű szempontként még mindig az árat veszik figyelembe, ám az utóbbi időben e tényező mellett egyre markánsabban megjelent a biztosító megbízhatóságának, elérhetőségének kérdése is. A biztosítók közül pedig néhány szolgáltatási verseny beindításával is próbál ügyfeleket nyerni.

Hol lehet tájékozódni?

A számos feltétel és adottság összehasonlítása persze messze nem egyszerű. A biztosítók tarifáikat saját honlapjaik mellett két országos napilapban is közzéteszik október végén, ám a választást nagymértékben megkönnyíthetik a számos helyen elérhető díjkalkulátorok. Ilyen a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) Díjnavigátora, illetve az alkuszi honlapok.

Mire érdemes figyelni?

Végül, bár az autótulajdonosok általában úgy gondolják, hogy a KGFB feltételrendszerét kimerítően ismerik, érdemes összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat:

1.)  A KGFB megkötését törvény írja elő a gépjármű forgalomba helyezésének követelményeként.

2.)  A biztosítás az üzembentartó személyéhez kötődik, akkor is, ha más vezette az autót.

3.)  A KGFB keretében a biztosított által okozott kárt térítik meg.

4.)  A szerződés határozatlan időre jön létre, a szerződést felmondani csak a biztosítási időszak végére lehet. (Természetesen érdekmúlással  – az autót eladják, vagy kikerül a forgalomból -, vagy díj nemfizetés miatt év közben is megszűnhet a szerződés.)

5.)    A szerződés az Európai Gazdasági Térség, Svájc, illetve a nemzetközi zöldkártya-rendszer keretében hazánkkal szerződést kötött államok területére terjed ki. A biztosító helytállási kötelezettségének mértéke a káresemény helye szerinti ország gépjármű-felelősségbiztosítási jogszabályai szerint áll fenn.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával.

További információk a témában: www.mindennapipenzugyeink.hu


Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.