Gazdaság

Hangnemváltás

Új megoldásokkal próbálják kompenzálni a zeneműkiadók a CD-eladásokból származó bevétel visszaesését.

Hosszú évek óta küzdenek hasztalanul a hanglemezkiadók a CD-vásárlások csökkenése ellen; a CD-k másolásvédelme nem bizonyult hatékony megoldásnak, s a felhasználók a webről letölthető, ám CD-re ki nem írható vagy más módon védett formátumot sem kedvelték meg.

Úgy tűnik, 2008 hozhat némi áttörést, miután a világ legnagyobb kiadói (Universal Music, Warner Music, EMI, Sony BMG) új üzleti modell bevezetését fontolgatják. Ennek alapgondolata gyakorlatilag annyi: úgy tűnik, hogy ingyen van (ráadásul szabadon másolhatod, CD-re írhatod), közben mégis fizetsz érte. Ilyen lehet például a letöltések árát az internetszolgáltatás díjába, szolgáltatásai közé beépíteni. Ehhez nyilván késhegyre menő alkudozások kellenek majd a szolgáltatókkal. Tavaly a Universal Music már belekezdett egy ilyen programba, a francia Neuf Cegetel szolgáltató közreműködésével.

Szintén a Universal nevéhez kötődik egy hasonló megoldás. A Nokia Comes With Music programban egy adott készülék megvásárlása esetén zeneletöltési lehetőséget is vásárol a kuncsaft. Szó van azonban arról, hogy kiterjesztik a programot más eszközökre is, s így ha valaki személyi számítógépet vagy digitális (MP3) zenelejátszót vásárol, akkor – nyilván beépítve az árba – zeneszámok letöltési lehetőségéhez is hozzájut.

Az idén dől majd el az is, hogy a vásárlók kedvezően fogadják-e a „ringles” névre keresztelt CD formátumot, amely gyakorlatilag a hagyományos bakelit kislemez funkciójának újjáélesztése lenne. A kis korongra néhány szám mellett azok csengőhang verzióját és egy egyéb, vevőcsalogatónak ítélt digitális tartalmat is felraknak. Ezzel a módszerrel a Universal és a Sony BMG próbálkozik.

A BigChampagne nevű internetkutató cég adatai szerint havi 1,1 milliárd zeneszámot töltenek le a felhasználók a fájlcserélő rendszereken keresztül az internetről. Ugyanakkor tavaly a hálóról 45 százalékkal több zenét töltöttek le legálisan, mint 2006-ban – idézi a Nielsen SoundScan felmérést az AP hírügynökség. A digitális eladások azonban még így is csupán szerény súlyt képviselnek az összes eladásban, hogy tavaly a CD-k és egyéb fix eszközökre rögzített zenék eladása 15 százalékkal visszaesett, s ez utóbbi folyamat az elemzők szerint egyre gyorsul.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik