Gazdaság

Egymáshoz ragasztva

Az óriásplakát-piac felét uraló hat társaság összehangolja tevékenységét, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyelőre „érdeklődik.”

Felkeltette a GVH érdeklődését, hogy a hazai órásplakát-piac mintegy felét lefedő hat társaság az értékesítés összehangolását tervezi. Információnk szerint a hivatal januárban „szemrevételezi”, mit is jelent versenyjogi szempontból a beígért összehangolás, és ezt követően dől el, indul-e az ügyben vizsgálat. Az országszerte összesen 15 ezer óriásplakát-hellyel rendelkező hat cég azzal érvel, hogy csupán a megrendelők jobb kiszolgálása és a hatékonyabb működés érdekében fogtak össze. Az értékesítés összehangolását Boda János, az Europlakát ügyvezető igazgatója „szerencsétlen megfogalmazásnak” tartja, magyarázata szerint a szövetségesek célja tudatni a megrendelőkkel: a piac közel felére rátelepedő domináns szereplő mellett az együtt hasonló forgalmú hat nagy cég változatlanul jelen van.


Egymáshoz ragasztva 1

Fotó: MTI

Az Europlakát Csoport két magyar cége, az Europlakát Kft. és az Avenir Budapest Kft., továbbá az EuroAWK Kft., a Pont Reklám Kft., az ESMA-QIB Kft., és a Mahir City Poster Kft. szövetsége – a hatékonyabb működésen túl – valójában a versenytárs Epamedia piacvezetővé válására adott válaszlépés. A hatok röviddel azután hozták tető alá „véd- és dacszövetségüket”, hogy az osztrák Epamedia GmbH. tavaly novemberben megvásárolta a Multireklám Zrt.-t. Az Outdoor, az Akzent Media és a Magnum Megaboard óriásplakátcéget már magáénak tudó Epamedia így a hazai közterületi reklámpiac legnagyobb szereplőjévé vált.

ELLENSÚLYOZÁS. Szakértők szerint az osztrákok csillagászati árat fizettek a magyar piaci elsőségért. Információink szerint a Multireklám mintegy 20 milliárd forintjába került a Heinrich Schuster és a Raiffeisen-csoport tulajdonában lévő társaságnak, ez pedig többszöröse a szakmai szereplők által reálisnak tartott piaci értéknek. A vételárból mintegy 15 milliárd forintot Csányi Sándor, az OTP Bank Nyrt. elnök-vezérigazgatójának érdekkörébe tartozó Bonitás 2002 Kft., 5 milliárdot pedig a menedzsment három kistulajdonosa kapott. Ez busás haszon, hiszen évekkel ezelőtt (szintén piaci információk szerint) mintegy 5 milliárd forintért vették meg az azóta felhizlalt Multireklámot. Minden bizonnyal Csányi egyik legjobb üzletének számít tehát a cégeladás, bár a tárgyalások kezdetén még az sem volt egyértelmű, hogy ki vesz meg kit. Kezdetben ugyanis a Multireklám az Epamedia magyar érdekeltségeinek bekebelezését is el tudta volna képzelni, ám amikor az osztrák fél írásban is megerősítette a hihetetlenül magasnak tűnő vételárat, a játszma eldőlt.

A hatok aggodalma nem alaptalan. Az osztrák cég tíz éve megfogalmazott stratégiája szerint Kelet-Európa legnagyobb közterületi médiatulajdonosává válna. A piacvezető ellensúlyozására született szövetség gyakorlati lépéseiről azonban egyelőre keveset tudni. Fonyó Károly az Euro AWK ügyvezető igazgatója a „piaci nehézségek megbeszélésén” túl közös prezentációkban, az ügyfélkapcsolati munka összekapcsolásában lát lehetőséget. Akár a vevő igényéhez igazodva egymástól bérelhetnek, vásárolhatnak reklámfelületeket, szolgáltatásokat a szövetségesek, de új projekteken közös fellépést is elképzelhetőnek tart.

Az érintettek azért is várnak sokat az összefogástól, mert – mint azt Boda János elmondta – a piaci szereplők évek óta nem tudták növelni az áraikat, miközben a költségeik meredeken emelkedtek. A listaáras költések alapján ugyan a piac növekedni látszik, de az erős verseny hatására a cégek kénytelenek kedvezményt adni. Sokan már a megszorítások utáni fellendülés évének tartják ugyan 2008-at, a szakember mégis óvatos. Nem bízik abban, hogy érdemben növekedni fog a – teljes reklámköltés mintegy egy tizedét bezsebelő – hazai óriásplakát-üzletág. A nagy óriásplakátcégek lehetőségeit is rontják a piac 15-20 százalékát kitevő azon kis társaságok, amelyek – építési engedély és bérleti díj nélkül, olcsón létrehozott plakáthelyekkel – letörik az árakat. Bérleti díj hiányában pedig a teljes költség egyharmadát is meg lehet spórolni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik