Gazdaság

Vándortábor

Minden eddiginél nagyobb összeget lehet spórolni a kötelező biztosítás díján a novemberi váltással, így nagy mozgás várható.

Még Halottak napján is volt olyan perc, amikor 1,5 ezren végeztek díjtarifálást a portálunkon egyszerre, s mivel többségüket az idei egyik favorit, a Genertel Biztosító szerveréhez kellett közvetíteni, kisebb virtuális sorban állás keletkezett – illusztrálja Haraszti Zsolt, a legnagyobb online alkuszcégnek számító netrisk.hu ügyvezetője azt, milyen ütősen indult az idei „kötelező-szezon”. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány első hat napja alatt több mint 200 ezren hasonlították össze a neten a biztosítók ajánlatait, s csaknem 9 ezren már váltottak is a netrisk.hu internetes portálon keresztül. A másik nagy piaci szereplő, a biztosítás.hu is 130 ezer egyedi díjkalkulációról és 5 ezer megkötött szerződésről számolt be.


Vándortábor 1

Rajz: Dániel András

VÁLTÓLÁZ. A jelek szerint a szokásos novemberi váltási időszak alatt minden eddiginél nagyobb lehet a biztosítók közötti vándorlás: a biztosítás.hu vezetője 730 ezer, a netrisk.hu-é közel 700 ezer átkötőre számít. Ez szoros összefüggésben áll azzal, hogy minden eddiginél nagyobb lehet az az összeg, amelyet az autótulajdonosok a váltással meg tudnak takarítani, de az egyes biztosítók ajánlatai közötti különbségek is emelkednek. Például egy 1600 köbcentis gépkocsi 29 éves budapesti tulajdonosa, aki bónusz 2-es besorolással rendelkezik, 38 ezer forintnál alig többet fizet, ha a MÁV Általános Biztosító Egyesülettel szerződik le, de 235 ezer forintjába is kerülhet, ha a Signállal köt szerződést. A több mint hatszoros különbség ugyan nem jellemző, de a két-háromszoros gyakorinak számít. A Praeventio és a netrisk.hu adatai szerint átlagosan 20 ezer, a biztosítás.hu becslése szerint pedig 24 ezer forintot is megtakaríthat az, aki kötelezőjét másik céghez viszi át.

A díjszint átlagosan legfeljebb az infláció mértékével lett magasabb, ebbe azonban az is belefér, hogy van olyan biztosító (a MÁV), amely nem emelt díjat. Már a 2007-es tarifáknál is 102 féle kedvezményt nyújtott a piacon levő 13 társaság, de most még ezt is überelni tudták, sőt a Genertel belépésével a szolgáltatást nyújtók száma is bővült.

Gyors szakmai közvélemény-kutatásunk végeredménye alapján a legötletesebb megoldást kínáló kedvezményért két biztosító viszi el a pálmát: az Aegon és az újonc Genertel. Az előbbi cég 40 százalékos díjkedvezményt ad a 15 év alatti gyereket nevelőknek, amivel úgy tűnik, sok ügyfelet szerezhet a kisgyerekes szülők között. A cég fő haszna itt az, hogy a gyerekes szülő ideális alanya a keresztértékesítésnek: eladható neki hitel a biztosító bankjától, lakásbiztosítás a beköltözésre, életbiztosítás a gyereknek és nyugdíjbiztosítás a jövőre gondolva. A legfiatalabb piaci szereplő, a Genertel még nagyobb, 45 százalékos díjkedvezményt kínál, viszont fenntartja magának a jogot a kedvezmény visszavonására. Ha ugyanis ügyfele kárt okoz, akkor (lakóhelyétől függően) 25-50 százalékkal megemelkedik a díja. Hasonló kedvezményt már a Genertel anyacége, a Generali-Providencia is nyújtott korábban, ám amíg annak mértéke megmaradt a 10-15 százalékos sávban, nem okozott nagy piaci átrendeződést.


Vándortábor 2

HÁRMAS BEFUTÓ. Az idei első napok statisztikái alapján hármas befutóra lehet számítani. A biztosítás.hu-nál a legtöbben a díjat nem emelő, s 30 százalékos online kedvezményt adó MÁV Általános Biztosító Egyesülethez, a gyerekeseket megcélzó Aegonhoz, illetve az újoncként alacsony árakkal piacot szerző Genertel Biztosító Zrt.-hez vitték át szerződésüket. A netrisk.hu-nál ez utóbbi társasághoz csoportosították át a szerződések egynegyedét, a MÁV egyesülethez a 20 százalékát, az Aegonhoz pedig az összes kötés 15 százalékát. A Praeventiónál szintén a Genertel a nyerő (30 százalékkal), majd a MÁV és az Aegon következik.

A fenti trojka mögött a Közlekedési Biztosító és a TIR Biztosító Egyesület lehet még nyertes, s talán a Generali-Providencia és az OTP Garancia is szerez néhány száz új ügyfelet. A jelek szerint azonban a 14 szereplős idei piac további cégei inkább veszíteni fognak. S hogy mely biztosítókat hagyják ott? A biztosítás.hu-nál és a Praeventiónál az Allianz és a Posta Biztosító az idei kampány várható fő vesztese, de jelentős állománytól búcsúzhat el az Uniqa és az Union is. Persze lapzártánkkor még csak az átkötési időszak első hetén vagyunk túl, s az adatok csupán az online alkuszcégek kimutatásain alapulnak. A végső számokat még módosíthatják az offline kötések, például a Magyar Posta Biztosító postafiókos értékesítései.

Amúgy az átkötési időszak „szokásos” vesztesei ezúttal módosítottak stratégiájukon. Az Allianz az idén sok ügyfelénél díjat csökkentett, valamint a Genertel révén direktbiztosítót alapító Generali-Providencia ötletét megirigyelve, hasonló lépésre szánta el magát. Igaz, nem céget, csupán vezérügynökséget alapított, Allianz Direkt Kft. néven. A világhálón az Allianz meghirdetett díjaihoz képest extra – és meglepő – kedvezményekkel köthető a biztosítás. Az internetes szerződésért 10 plusz 5 százalékot adnak (ez még eddig rendben is van), s még 5 százalékot, ha a szerződő nagyvárosban él, s további 5-öt, ha 36 év alatti. Mindez azért feltűnő, mert a fiatal és nagyvárosi ügyfelektől korábban menekültek a biztosítók.

Kedvezménykilátások

A biztosítók kedvenc ügyfele továbbra is a vidéki kis településen élő, alsó-közép kategóriás gépkocsival közlekedő, középkorú autós: ő fizeti a legalacsonyabb díjat. Minden eddiginél bonyolultabb viszont az eligazodás a díjkedvezmények útvesztőjében, ahol érdekesen vegyülnek a kockázati és nem kockázati alapon csökkentett árak. A megspórolható összeg általában 5-10 százalékos, az összeadódó kedvezmények pedig legfeljebb a díj 10-30 százalékáig terjedhetnek. A legkülönösebb nem kockázati alapon nyújtott a kedvezmény a K&H Biztosítóé: azok számára, akik a csoport újonnan induló, autóipari vállalatok részvényeit vásárló befektetési alapjába tesznek pénzt, 25, illetve 100 százalékos díjvisszatérítést kínál. Igaz, az utóbbi legfeljebb 50 ezer forint lehet, s ennek kihasználásához legalább 3 millió forintért kell befektetési jegyet vásárolni. Nem kockázati alapú kedvezményként jelent meg az Union biztosítónál a T-Com kedvezmény, a Posta Biztosítónál az Autó-Motor magazint előfizetők kedvezménye, a KÖBE pedig a polgárőrök számára ajánl csökkentett díjat. Kockázati alapú az Aegon gyerekes kedvezménye, a statisztikák szerint ugyanis a szülők megfontoltabban viselkednek az utakon – s nemcsak akkor, amikor a gyerek hátul rendetlenkedik a kocsiban, hanem akkor is, ha a papa egyedül megy munkába. Emellett érdekes, hogy – legalábbis az alkuszok szerint – az online kedvezmény is már inkább a kockázati körbe sorolható: kimutatható, hogy a neten biztosítást kötők kevesebb balesetet okoznak. Átlagéletkoruk egyébként is 40 év, ilyen idősen pedig már óvatosabban vezetnek az emberek.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Hajdúszoboszló, 2017. szeptember 13.
Botka László, a Magyar Szocialista Párt (MSZP) miniszterelnök-jelöltje érkezik a párt kihelyezett frakcióülésére Hajdúszoboszlón 2017. szeptember 13-án.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.