Gazdaság

DVD-birkózás

Csata zajlik az új generációs DVD-k piacán a formátum körül. A vásárlók kivárnak.

Nem tudnak megegyezni a nagy filmstúdiók és tartalomszolgáltatók arról, hogy melyik technológia legyen az egységes új generációs DVD-formátum. Ez gátolhatja a technológia elterjedését és a vártnál szerényebb mértékű piacbővülést hozhat. A vásárlók ugyanis valószínűleg kivárnak, senki nem akar majd két lejátszót megvásárolni az eltérő szabványok miatt, inkább megvárják, ki nyeri a titánok harcát, s egyelőre maradnak a hagyományos DVD-nél.

A Paramount Pictures és a DreamWorks Animations filmstúdió bejelentette, hogy a HD-DVD formátumot részesíti előnyben a rivális Blu-ray megoldással szemben. A döntés már érinti a legutóbbi kasszasikerek – a harmadik Shrek és a Transformers – őszi DVD-verzióit is. A Paramount korábban még mindkét formátumban piacra kívánta dobni produkcióit. Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks vezérigazgatója szerint a HD-DVD inkább kedvez a családi házimozizásnak, ugyanis a formátum Toshiba által gyártott lejátszója nagyjából 300 dollárba kerül jelenleg, így olcsóbb a konkurens 500 dolláros lejátszóinál. A Universal Pictures szintén a HD-DVD mellett tette le voksát egyik sikerprodukciójával, a Bourne ultimátum című akciófilmmel. Egy másik óriás filmstúdió, a Sony Pictures azonban a Blue-ray-ra szavaz; közelmúltbeli kasszasikere, a Pókember 3 is ebben a formátumban jelenik meg.

Az eladott új generációs DVD-k számát nézve a Blue-ray vezeti eddig a listát. Előnyéhez hozzájárult, hogy az egyik legnagyobb amerikai DVD-terjesztő hálózat, a Blockbuster Inc. az idei évtől már csak ebben a formátumban nyomott korongokkal bővíti katalógusát. Ráadásul a második legnagyobb amerikai kiskereskedelmi hálózat, a Target a negyedik negyedévtől kizárólag Blue-ray lejátszókat forgalmaz majd.

Az AP hírügynökség megjegyzi, hogy immár egyedül a Time Warner tulajdonában lévő Warner Bros. maradt a nagy stúdiók közül, amely mindkét formátumot támogatja. A Sony, a Twentieth Century Fox, a Walt Disney, a Metro-Goldwyn-Mayer kizárólag Blu-ray-t, míg a Universal csak HD-DVD-t használ. Ez utóbbit a Toshiba fejlesztette ki a Microsoft háttértámogatásával, míg a Blue-ray Sony fejlesztésű technológiát használ. Mindkét formátum tavaly jelent meg a piacon. Az eladott korongok száma a Reuters által idézett Home Media Research szerint 3,7 millióra becsülhető, ebből becslések szerint 2,2 millió Blue-ray, míg 1,5 millió HD-DVD technológiájú.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik