Gazdaság

Hoteltrendek

Nagy események nélkül is egyre jobban megy az európai szállodáknak, de egy foci BL-döntő azért persze jól jön.

Csaknem 7 százalékkal emelkedett az idei első félévben az európai szállodák árbevétele, alig maradva el az egy évvel korábbi megfelelő időszakra kimutatott ütemtől – tette közzé felmérésében a Deloitte. Mindez arra utal, hogy jelentős, világra szóló sportesemények nélkül is szépen alakul az európai turizmus, bár ezek kétségtelenül sokat lendítenek a piacon. Tavaly a torinói téli olimpia, valamint a németországi labdarúgó-világbajnokság dobta meg a szállodai szobák foglaltsági mutatóit és az árbevételt. Az idei első féléves növekedést jórészt az árak emelkedése idézte elő, átlagosan 5,8 százalékkal kellett egy éjszakáért többet fizetni, mint egy évvel korábban.

A legnagyobbat a valenciai szállodások kaszálhatták, ugyanis ott rendezték az America’s Cup vitorlásversenyt, s így a tehetős vendégek gond nélkül lenyelték a szállásdíjak 33 százalékos növekedését. Az egy szállodai szobára jutó árbevétel viszont majdnem 40 százalékkal nőtt, ami azt jelenti, hogy a vendégek a szálláshelyek egyéb szolgáltatásait is igénybe vették. (A vitorlásversenyt amúgy svájci hajó nyerte – akárcsak tavaly -, a második egy új-zélandi egység lett.)


Hoteltrendek 1

Az európai városok közül Isztambul szállodásai könyvelhették el a második legnagyobb egy szobára jutó árbevétel-növekedést, 26 százalékkal. A piacra jó hatással volt a konferenciaturizmus, kereskedelmi vásárok és sportesemények által generált erős kereslet. Ezenkívül Törökország egyre inkább „művészeti és kulturális” célpontként próbálja pozícionálni magát. Úgy tűnik, sikerrel: az ENSZ Idegenforgalmi Világszervezete (UNWTO) szerint az idén májusig 16 százalékkal nőtt a Törökországba beutazók száma.

Jó helyezést ért el a fenti két városon túl Lisszabon is 14 százalékos árbevétel-növekedéssel. A város elsősorban a konferenciaturizmusnak köszönheti erős pozícióját, májusban például a kétévente megrendezett Alimentaria International Food Show élelmiszer-ipari kiállítás 40 ezer látogatót vonzott.

Dél-Európa másik fontos, kétszámjegyű – 10,9 százalékos – növekedést felmutató városa Athén. A görög metropolisz számára május volt különösen erős hónap, mivel ott rendezték meg a labdarúgó Bajnokok Ligája döntőjét. Azon az estén a szállodák egy szobára vetített árbevétele 116 százalékkal, 337 euróra ugrott, több mint háromszorosára az idei évben mért átlagnak.

London sem okozott csalódást 14,6 százalékos, figyelemre méltó növekedésével. Az üzleti és szabadidős utazások változatlanul népszerű célpontja Nagy-Britannia fővárosa, így továbbra is London büszkélkedhet a legmagasabb, 80,5 százalékos foglaltsági értékkel egész Európában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik