Gazdaság

Kormányzati negyed 142 milliárdért, és persze West End2

A kormányzati negyed megépítésének és a 25 éven át tartó üzemeltetésének várható költségét 142,5 milliárd forintban maximalizálta az állam. Az ingatlanfejlesztői pályázat még ezen a héten pénteken megjelenik az Európai Unió elektronikus közbeszerzési értesítőjében; a pályáztatás módja versenypárbeszéd lesz. A MÁV még nem tudja, mit kap cserébe, a TriGránit felhúzza a második WestEndet.

A kormányzati negyed pénteken megjelenő ingatlanfejlesztői közbeszerzési pályázata hatalmas üzlet: a nyertes nemcsak fejlesztheti a K-negyedet, hanem üzemeltetheti is, egészen 2034-ig. A Kormányzati Negyed Projekt kommunikációs vezetője, Láng Balázs tájékoztatása szerint eddig 34-en vásárolták meg az építészeti tervpályázatot.

Versenypárbeszéd

A Kincstári Vagyonigazgatóság (KVI) augusztus 2-án kihirdeti a nemzetközi tervpályázat nyertesét, hogy kinek/kiknek a tervei alapján valósulhat meg a kormányzati épületegyüttes 2009. május 31-ig. Az eddigi legmagasabb PPP (állam és magánbefektető által) megvalósított beruházás fejlesztőjét versenypárbeszéd formájú közbeszerzéssel választják ki. A tárgyalásos, beszélgetős, tapasztalatcserélős konzultációk során a tárgyalópartnerek közösen alakítják a pályázat részleteit. Majd augusztus 6-án arra is fény derül, hogy kik lesznek a szerencsés ingatlanfejlesztők, akik egyáltalán ajánlatot tehetnek a megépítésre.

Szerződéskötés még az idén

A közbeszerzési eljárás nyertesének 180 ezer négyzetméter irodakomplexumot kell felépíteni a tervezői pályázat befutójának tervei alapján. Az ingatlanfejlesztést saját finansztírozásban kell elvégezni, majd az épületegyüttest 25 éven át üzemeltetni meghatározott feltételek alapján. A szolgáltatások díját a megrendelő állam összesen 320 hónapon át, vagyis 26 éven és 8 hónapon keresztül fogja havi részletekben megfizetni, egészen 2034. augusztus 31-ig. A közbeszerzés meghirdetett maximális értéke 142,5 milliárd forint. A K-negyed megvalósítárásról szóló májusi kormányhatározat előírja, hogy “a futamidő végén pedig legyen joga az államnak arra, hogy a kormányzati épületegyüttest előre rögzített névleges vételár fejében megvásárolhassa.”

Az ingatlanfejlesztők a közbeszerzési pályázaton a maximálisan elérhető száz pontból 95-öt az ajánlati ár, 5 pontot a kormányzati épületegyüttes megvalósítására vállalt időtartam alapján kapnak. A pályázatok benyújtására július 24-ig van lehetőség. Az előminősítéses szakaszt követi a már említett versenypárbeszéd, és ha szükségesnek látják, akkor az árlejtéses licitre is sor kerül. Év végére, novemberre, decemberre érkeznek a tárgyalások a szerződéskötés fázisába.

Még egy West End biztosan épül

Minden jelentős, Magyarországon már megfelelő tapasztalatot szerzett hazai és nemzetközi fejlesztő indulni fog a pályázaton, véli Nyúl Sándor, az egyik lehetséges pályázó, a TriGránit Zrt operatív vezérigazgatója Több tucat jelentkezőre számít, köztük az izraeli, a spanyol befektetőkre is. A tervezett kormányzati épületegyüttes szomszédságában található a TriGránit 8 és fél hektáros telke, közvetlenül a Ferdinánd híd és a West End mellett. Mondani sem kell, West End2 lesz a ma még üresen álló területen, amelyre már minden részletre kiterjedő tervekkel rendelkeznek. A megvalósítás határideje a kormányzati negyed átadásának időpontját követi, 2009. vége. Várhatóan három szinten, 80 ezer négyzetméteren kiskereskedelmi egységek lesznek. Mellettük irodák, szálloda, és lakóingatlanok és az is biztos, hogy a West End1 és a West End2 összekapcsolódik majd, vagy a föld alatt, vagy az első szinteken.

Megszűnő MÁV-területek, sínek

A májusi kormányhatározat szerint augusztus 31-ig kell az állam tulajdonába átruháznia a MÁV-nak a kormányzati épületegyüttes számára szükséges területeket, közli Varga Péter, a MÁV Zrt. projektvezetője. A pénzügyi teljesítésről, a MÁV-ot megillető ellentételezésről egyelőre semmilyen információ sem áll rendelkezésre. Ugyancsak a kormányhatározat értelmében 2008. január 1-ig kell a Nyugati pályaudvar rekonstrukciójának tervét beterjeszteni. “A tervezetnek egyszerre kell lennie jó vasúti és ingatlanfejlesztésnek, amely 10-15 évre meghatározó elemekről dönt. Ezek között a Ferihegy-Express elindítása, elővárosi vonalak bővítése, vágány felülépítések, fővárosi pályaudvarok egymással való összeköttetése várható”- teszi hozzá a projektvezető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik