Gazdaság

Előz a Toyota?

Az idén a japán cég megszerezheti a világ legnagyobb autógyára címet, lehagyva amerikai vetélytársát.

Megelőzte az első negyedévben a Toyota a General Motorst (GM). A japán óriás 2,35 millió autót adott el ebben az időszakban, szemben az amerikai mamut 2,26 milliójával. A Toyota így első ízben vezeti a világ autóeladásainak negyedéves listáját. Az adatok jelzik, hogy 2007 egészére nézve is komoly veszély fenyegeti a GM első helyét. Tavaly a Toyota 10 százalékkal, 9,02 millióra növelte gyártását, míg a GM-nél 9,18 millió jármű készült.

Az amerikai gyártó tavaly mérsékelni kényszerült termelését, mivel a magas olajárak visszafogták a keresletet teherautói, valamint városi terepjárói iránt. Hírügynökségek megjegyezik, hogy a Toyota az utóbbi években folyamatosan terjeszkedett a GM rovására, s már csak idő kérdése, hogy túlszárnyalja a detroiti riválist, amely egyébként fennállása 99 évéből már 76 éve a világelső az eladások terén.

A kulcsfontosságú amerikai piacon a Toyota csaknem 13 százalékkal volt képes eladásait növelni 2006-ban, a japán gyártó ezzel kiütötte a harmadik helyről a DaimlerChryslert. Az idei első negyedévben tengerentúli részesedése 16 százalék volt, a GM 22 százaléka és a Ford 17 százaléka mögött. Nemrég szivárgott ki a sajtónak a japán cég stratégiai tanulmánya, amelyben 2010-re 15 százalékos súlyt tűz ki célul magának a világ autópiacán.

Azért a GM sem tétlenkedik ezalatt, bár jelenleg nem elsősorban hazai terepen mutat fel jó eredményeket. A társaság kínai eladásai tavaly 32 százalékkal, 876,7 ezerre emelkedtek, s épül egy új üzem Indiában, ahol az autópiac növekedési lehetőségei a kínaihoz hasonlóan kiválóak. A cég emellett 2005 novemberében radikális szerkezetátalakítási programot indított be. Ennek keretében 2008-ig 12 üzemet zárnak be, jelentős létszám- és költségcsökkentéseket valósítva meg így.

A Toyota térhódítása persze nem zökkenőmentes. A társaság tavaly Japánban több mint egymillió, az Egyesült Államokban pedig 760 ezer autó visszahívására kényszerült. „A cég magasra tette a minőségi mércét; majd kiderül, a következő években mennyire képes ennek megfelelni” – mondta a Credit Suisse befektetési bank egyik elemzője a Reutersnek.

Egyébiránt a Toyota a múlt hónapban lezárult üzleti évére nagyjából 13 milliárd dollár nettó profitot vár, míg a GM tavaly 3 milliárd dollár veszteséget volt kénytelen elkönyvelni az egy évvel korábbi 12 milliárdos mínusz után.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik