Gazdaság

Tíz tipp: tudásmenedzsment

A világháló nemcsak a cégek külvilággal folytatott kommunikációját alakítja: a belső vállalati tudásbázisok száma is dinamikusan nő. Tíz ötlet saját vállalati tartalomkezelő-rendszere kialakításához:

Hosszú távra

Érték és stratégia

Amikor az amerikai Delphi-csoport megkérdezett 500 vállalati IT-szakértőt a tudásmenedzs-ment-rendszerek hasznáról, meglepő eredményre jutott. A megkérdezettek 43 százaléka szerint a tudásmenedzsment olyan lehetőség, amely az információk strukturált tárolásával új értéket teremt a vállalat belső közössége számára. A megkérdezettek 37 százaléka vélekedett úgy, hogy a tudásmenedzsment alkalmazása meghatározó új stratégia lehet a versenyképesség megőrzésében.

Mielőtt saját tudásmenedzsment-rendszert építenénk, érdemes a vállalat egészét, az információs folyamatok mellett az üzleti folyamatokkal együtt megvizsgálni. Milyen támogatást szánunk egy ilyen rendszernek az elektronikus dokumentumok, információk keletkezésének, osztályozásának, megosztásának folyamatában? Egy tudásmenedzsment-rendszer alkalmas lehet a hr, a marketing és értékesítési folyamatok támogatására. A tervezés során érdemes megvizsgálni a vállalati intranetek, dokumentumkezelő rendszerek, információs érkeztető rendszerek, help desk-alkalmazások, adatbányászati alkalmazások, ügyfélszolgálati rendszerek tudásmenedzsment-rendszerrel történő integrációját is.

Megfelelő méret

A különféle vállalati rendszerekbe érkező információk egységes strukturált tárolása és feldolgozása kulcsfontosságú a későbbi felhasználás szempontjából. Egy tudásmenedzsment-rendszer kiépítésekor alapvetően a tartalom kérdésköréhez kapcsolható feladatokra (felhasználási célok) és az elektronikusan tárolt információk rendelkezésre állását biztosító háttér-technológiára kell koncentrálni. Túlméretezett rendszerben kis adatbázisunk „konghat az ürességtől”, alulméretezett rendszer nem képes kiszolgálni a felhasználói igényeket. A moduláris felépítés folyamatos bővítést tesz lehetővé.

Nyílt forráskód

Ma már számos népszerű és stabil ingyenes megoldást találhatunk a világhálón. A feladatok függvényében a nyílt forráskódú tartalomkezelő-rendszerek egy része (Drupal,
Nucleus, Joomla) is kitűnő választás lehet.

Felmérés

Mit szeretnénk minden új munkatársnak megtanítani? A munkatársak pontos igényének felmérése nagyban segítheti a megfelelő tudásmenedzsment-rendszer kiépítését. Az egyes szakterületek szakértőinek összefogása, belső online fórumok kialakítása kincset érhet.

Hogy csinálja más?

Tudásmenedzsment-rendszerek alkalmazása nagyvállalati körökben már széles körben elterjedt. Érdemes megnézni, hogy egy-egy iparágban milyen területeken, hogyan építenek ki tudásmenedzsment-rendszereket.

Elemzés

Egy tudásmenedzs-ment-rendszer előnyei

Könnyű használni
Az információ rendelkezésre áll, amikor kell
Ügyfélkapcsolat-támogatás
Költségek csökkentése
Járulékos munka csökkentése
Szervezeti és csoportmunka támogatása

A belső elektronikus adatvagyon a XXI. században meghatározó fontosságúvá válik a vállalatok számára. A rendelkezésre álló ügyféladatok új, esetleg adatbányászati, illetve szövegbányászati megoldásokkal való kiegészítése új felhasználási lehetőségeket hordoz magában. Gyakorlati példánál maradva: egy CRM-rendszert alkalmazó munkatárs aktivitásának automatikus elemzése az adott ponthatárhoz kapcsolható belső online e-learning-tréningre való feliratkozást is magával hozhatja. Ez jó a dolgozónak, mert online segítséggel, szabad időbeosztásban fejlesztheti készségeit, jó a cégnek, mert munkatársai hatékonyabban és motiváltabban fogják ellátni feladataikat, jó az ügyfélnek, mert a lehető legjobb kiszolgálást fogja kapni a cégtől.

Strukturáltan

A vállalati adatbázisokban elérhető közös tudás nemcsak a munkatársakat segítheti, a megfelelően megosztott és strukturált tartalom akár az ügyfelek elégedettségét jelentősen növelő tényezővé is válhat. Multinacionális informatikai társaságok mára az általuk szolgáltatott technológiával kapcsolatos hatalmas, bárki számára elérhető tudástárakat üzemeltetnek a világhálón.

Humán tudás

Kulcspozícióban lévő munkatársak speciális szakértelmét és gyakorlati tapasztalatait semmi sem pótolhatja. De technológiai megoldások széles köre áll ma már rendelkezésre ahhoz, hogy egy-egy speciális probléma megoldásakor a megfelelően dokumentált megoldás a vállalat birtokában maradjon. Célszerű élni vele!

Karbantartás

Egy tudásmenedzsment-rendszer akkor lehet igazán hatékony, ha az adott szervezet valódi, folyamatosan változó (bővülő, kiegészülő) céljainak elérését segíti. Nem statikus, egyszer létrehozott tartalmi adatbázisokban érdemes gondolkodni, hanem olyan komplex rendszerekben, ahol a változások követése is meg van oldva. Egy rosszul kiépített rendszert használni mindenkinek teher és nyűg, egy optimális megoldás aktív támaszként segítheti az operatív gondok elhárítását.

Biztonság, hitelesség

A tudásmenedzsment-rendszerbe kerülő adatok és információk jogosultságainak kiosztása, valamint a megosztásra kerülő belső információkhoz való hozzáférés kiemelt kérdés. A teljesen nyitott rendszerektől a vállalat belső üzleti titkait is tartalmazó, kizárólag adott vezetői kör számára elérhető zárt tudásbázisig terjednek a lehetőségek. Az adatokhoz való hozzáférés, megosztás, továbbküldés és módosítás lehetősége attól függ, mennyire fontos a hitelesség.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik