Gazdaság

500-asok klubja

Saját tippjei mindenkinek vannak, de tíz éve az Entrepreneurs for Growth nevű páneurópai nonprofit szervezet jóvoltából évente objektív lista, a Europe’s 500 áll rendelkezésünkre arról, melyek a legsikeresebb kis- és középvállalkozások a kontinensen. Idén hat új európai uniós tagország képviselői mellett több mint húsz magyar cég is jelölte magát. Magyarországi főtámogatóként a KPMG és a Microsoft karolta fel a projektet.
Melyik cég számít sikeresnek? A lista két fő mutatót vesz figyelembe: az alkalmazotti létszám és a forgalom növekedését hároméves (2002–2005) referenciaperiódus alatt. A David Birch amerikai közgazdász képlete alapján számolt index segítségével a kisebb és nagyobb vállalatok teljesítménye egybevethető.

Kelet-európai siker




500-asok klubja 1
Táblázat

500-asok klubja 1
500-asok klubja 3

A kelet-közép-európai új EU-tagok a teljes szektorpalettán, minden mutatóban felülmúlták a Nyugatot. Az első alkalommal szereplő uniósok 21,1 százalékos létszám- és 31,8 százalékos éves forgalomnövekményükkel kiemelkedő rátát produkáltak, a régi tagoknál 18,3 százalék és 11,6 százalék ez a két szám. Magyar céget még nem köszönthetünk az első ötvenben, de tizenkét hazai vállalkozás felkerült a listára, közülük a legjobb Photel Communications Inc. az 58. helyre.

Az összesített eredmények erőteljes fellendülést mutatnak. Létszám tekintetében 57,3 százalékos volt az átlagos növekedés három év alatt. Míg a tavalyi összesítésből az derült ki, hogy cégenként 19,2 millió euró volt az átlagos profiterősödés, addig 2006-ban már 25 milliót könyvelhettek el a cégek. Vagyis a növekedés 66,6 százalékos volt 2002 és 2006 között – 18,6 százalék évente.

Ha egy cégre bontva vesszük az abszolút évi növekedést, akkor Izland az aranyérmes 111,3 millió euróval, míg Írország a második (95 millió) – szinkronban a létszámnövekedéssel. Svájc végzett a harmadik helyen a maga 47,3 százalékával.

Sok új álláshely

Ami az álláshelyek számának növekedését illeti, a legeredményesebbek a németek lettek 109 listás céggel (tavaly 111), őket követi Nagy-Britannia 72 nyertessel. Itt már jelentős visszaesés mutatkozik a tavalyi 106-hoz képest. Ha a top 10-et nézzük, Franciaország nem csupán az első helyen áll meggyőző fölényű cégével (ahogyan 2005-ben is), de a legtöbb tagot is szállítja: négyet a tavalyi kettő után. A kelet-európai nevezők közül három cég is bejutott az ötven legjobb közé.

Az ötszáz cég összesen csaknem százötvenezer új munkahelyet teremtett 2002 és 2005 között, ez húszezerrel több a legutóbbi listához képest. A munkaerő-állomány Izlandon változott a legdinamikusabban: egy évre és egy cégre vetítve 396 új munkahely született! Írország a második 272-es számával. A relatív munkaerő-növekmény mutatójában kiemelkedően teljesített Litvánia (45,4 százalék), Szlovénia (27,3 százalék) és Lettország (25,2 százalék).

Hárman a nyertesek közül

A magyar indulóknak megérte energiát fektetni a pályázatba. Többségük dinamikus növekedés után idén ért el abba a fázisba, amikor már külföldi piacok felé is kacsingat. A jövőben mindenképp kevesebb gondja lesz a bemutatkozással a kommunikációs területen működő Photel Zrt. vezetőségének – hiszen csak hajszállal maradtak le a legjobb ötven mögött. 2100 százalékkal nőtt tavaly a teljesítményük. Lakatos Zsolt ügyvezető fontosnak tartja a széles körű megmérettetést. „Mindig a legjobbak között szeretnénk lenni, pályázatunkkal szerettünk volna próbát tenni, hogy az európai piacon mit ér ez a lelkesedés. Most már egyértelmű, hogy valóban említésre méltó nemzetközi eredményeink vannak.”

Minek köszönhető a helyezés? „Fontos tényező a szakmaiság, a maximalizmus – emberi értelemben is. Nagyon jó csapat áll mellettem, ügyfélorientált gondolkodásmóddal.” Lakatos Zsolt tisztában van vele, hogy ilyen szintű növekedés nem tartható hosszú távon, de arra számít, néhány éven át még tartják a tendenciát. „2002-ben egy asztalnál ültem egyetlen kollégámmal, tipikus garázscég voltunk. Ma százhúsz fős részvénytársaság vagyunk, és a nemzetközi szinten is sikeres középvállalkozói lét felé haladunk.”

Hasonló lelkesedéssel beszél Bozó Zoltán ügyvezető igazgató a 263. helyezett MetalCom-R képviseletében: „Ez mindenképpen nagy siker, de talán legnagyobb eredményünk az, hogy cégünk a maga nemében a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált.” A vállalat hat évvel ezelőtt néhány emberrel kezdett, a lendület azóta töretlen. „Egy irányt ismerünk, és ez a terjeszkedésé – mondja Bozó Zoltán. – Az a hosszú távú cél, hogy a régió meghatározó távközlés-technikai kivitelező és menedzsercégévé váljunk. Ebben segíteni fog a Europe’s 500 minősítése: mindig is nagy hangsúlyt fektettünk a marketingre.”

Az információtechnológiával foglalkozó CASON Zrt.-t szintén a megmérettetés motiválta. Farkas Zsuzsanna általános igazgató elmondta, azt nagyjából tudták, saját területükön hol állnak, de arra eddig nem volt lehetőségük, hogy más szektorokkal és más országok képviselőivel objektív módon versengjenek. „Azt hiszem, erősségünk, hogy jelentős összegeket költünk kutatásfejlesztésre, folyamatosan hozunk be és fejlesztünk új technológiákat, eszközöket. Érezzük, hogy növekedésünk a hazai átlag felett van: 1992-ben kétfős volt az elődcégünk, hét év múlva egy átalakulás után már 300–400 milliós volt a teljesítmény, idén a kétmilliárd feletti szintnél tartunk, és hetven fővel dolgozunk. Nálunk kulcsszó a sikerorientáltság, senki nem napi nyolc órában gondolkodik. Jó érzés hivatalos formában is látni, hogy megérte a sok túlóra.”

További információk:
www.europes500.com

Ajánlott videó

Olvasói sztorik