Gazdaság

A flottamenedzsment kicsiknek is megéri

Egy nagy állami vállalatnál, a MÁV-nál történt flottaváltás nehézségeiről Egerland Zoltán, a cég gépjármű-gazdálkodási osztályvezetője tartott előadást. – A társaság speciális helyzetéből fakadó sajátosságok miatt óriási nehézségek árán a MÁV 50 különböző tevékenységét szervezte ki, ezek egyike volt a gépjárműflotta is – közölte az osztályvezető. Majd hozzátette: sajnos nem sikerült minden közúti gépjármű üzemeltetését kiszervezni, mivel jelenleg Magyarországon nincs olyan cég, mely a 3,5 tonnánál nagyobb járművekkel foglalkozna. A kisebb gépjárművek kiszervezésével minimum 10 százalékot lehet spórolni – fűzte hozzá Egerland.


Spórolás a kiszervezés

– A kiszervezett flottamenedzsmenttel pénz és idő takarítható meg, mely már a kiscégek számára is előnyökkel jár – közölte Borók János, a Porsche Lízing ás Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója. – Egyrészt a flottakezelő leveszi a gépjárművekkel kapcsolatos munkákat a cég alkalmazottja válláról. Számos cég azért tartja saját kezelésében a gépkocsikat, mert a saját munkaerő sokkal közvetlenebb módon és személyre szabottan végzi a dolgát – fűzte hozzá az ügyvezető.


A kicsik fókuszáljanak alaptevékenységükre

– A flottakezelés és -lízingelés azért is járható út a kis- és középvállalkozások számára, mivel az amúgy is tőkeszegény cégek szakmai tevékenységükre fordítják a pénzt és a nagyobb hangsúlyt. Ezzel azt lehet elérni, hogy az alkalmazottak a cég főtevékenységére koncentrálnak, és nem aprózzák el az erőforrásaikat – közölte a Magyar Olajipari (Mol) Rt. gépjármű-gazdálkodási munkatársa. – A Mol autóparkját külsős cégek kezelik. Számos esetben, mikor a legjobbdolgozó-szavazás fut, sok munkatársunk nem is tudja, hogy nem céges alkalmazottra szavaz, mikor a gépjárműkezeléssel foglalkozó alkalmazottat jelöli. A Molnál ugyanis a rent-a-car cégek kiszervezett alkalmazottai ülnek, és tartják a kapcsolatot a Mol dolgozóival– tette hozzá a szakértő.


– A Pannon Távközlési Zrt. megtartotta belső kezelésben a flottamenedzselést – közölte a FigyelőNettel Csörgő József, a Pannon infrastruktúra-támogatási osztályvezetője. Számukra fontos a személyes kapcsolat, mely a gépjárműveket kezelő személyzet és annak használója között kialakul. Ezzel jelenleg a Pannon teljes mértékben elégedett, így ezt nem is tervezik megbolygatni.


Car Policy

– Flottamenedzsment szempontjából rendkívül fontos a céges Car Policy, vagyis az autók használatára vonatkozó pontos előírások megléte és betartása – közölte Gulyás Zsuzsanna, a Bayer Hungária Kft. igazgatási koordinátora. – A Bayer Car Policyja nagyon szigorú, ezért a flottakezelés hatékonyan működik. A cégnél egy alkalmazott közel 150 gépjármű kezeléséért felelős – közölte Gulyás. – Ugyanez a szám meghaladja a 200-at is például a Mol esetében, ám az ezt a munkakört betöltők nem a cég alkalmazottjai. A gépjárművek flottakezelésének kiszervezése akkor működik jól, ha van Car Policy – közölte Bacher János, a GfK Hungária Piackutató Kft. kutatási igazgatója.


A tender

A gépkocsipark kiszervezésének legfontosabb első állomása a sikeres pályáztatás. A tendert már úgy kell kiírni, hogy teljes mértékben a kiíró érdekeit tartsa szem előtt, ez konkrétan a MÁV esetében nem volt könnyű feladat, hiszen a közbeszerzési eljárás bürokratikussága igencsak megnehezítette a pályáztató munkáját. A flottamenedzsment bevezetése egyéb előnyökkel is járhat egy-egy cég számára, hiszen a speciális igények, a járműpark egységesítése egyrészt növelik a dolgozók munkakedvét, illetve csökkentik a költségeket. A racionalizált gépjárműkezeléssel olyan szolgáltatásokhoz jut a cég, mint a szerviz, a biztosítás, a hozom-viszem szolgáltatás, a csereautó, a téli-nyári gumi, az autópálya-matrica és a mosás. Ez egyrészt leveszi az alkalmazottak válláról az autóval kapcsolatos pluszterheket, másrészt pedig profi szolgáltatást nyújt a cég számára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik