Gazdaság

Kóka nekimegy a vasútnak

A gazdasági miniszter szerdán valószínűleg bejelenti a már többször forszírozott vasútreform konkrét lépéseit.

Lapunk minisztériumi forrásból úgy tudja, hogy Kóka János elindítja az általa többször hangoztatott vasúti reform részleteit.

Az állami vasúttársaság két hete tárgyalta a MÁV középtávú stratégiai tervét. Ebben többek között az szerepel, hogy a MÁV nem lépheti túl a Kóka János által is megszabott 80 milliárd forintos hiányt az idén. Ezt a veszteséget a vasúttársaság árufuvarozási üzletágának eladásából befolyó összegből pótolnák. A 2006. január elsejétől önálló társaságként működő MávCargo vásárlója lapértesülések szerint az állami vagyonkezelő lehet.

A közlekedési tárca vezetője még tavaly nyáron jelentette be, hogy a MÁV vezetésében legalább 30 százalékos „vízfejtelenítést” kell végrehajtani.

A reform egy másik pillére pedig a mellékvonalak megszűntetése lehet. A Kóka által többször szenvedélyesen kritizált, kihasználatlan vasútvonalak fenntartása ugyanis sok pénzt emészt fel. A konkrét lépés megtétele eddig leginkább azért maradt el, mert aki eddig szóba hozta ezt a témát, az szinte minden politikai oldalról falurombolónak minősült.

A vasúttársaságot valószínűleg további cégekre bontják, csak a pályavasút maradna hosszú távon is állami kézben. A vasúti szállítás különböző egységei önálló társaságokká válnának, és a MÁV holdingközpontként működne tovább.

A bejelentendő reformoknak lendületet adhat, hogy az Európai Unió 2007-től inkább a vasutak, nem pedig a közutak fejlesztését támogatja, így jövőre az eddigieknél nagyságrendekkel több pénz juthat a megmaradó vasúthálózat és szervezet erősítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik