Gazdaság

Aláírták a kereskedelem etikai kódexét

A VOSZ Kereskedelmi Szekciója, az OKSZ, az ÁFEOSZ, a KISOSZ, illetve a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége által menedzselt etikai kódexről érdemes megjegyezni, hogy egy olyan, önkéntes megállapodáson alapuló kódex aláírására kerül sor, mely a kereskedelmi szereplők eljárását, tevékenységét, legfőképp a vásárlókkal, versenytársakkal, alkalmazottakkal és a beszállítókkal szembeni etikai szabályokat az önszabályozás és önkorlátozás eszközével tereli mederbe.


Magyar polcra magyar árut


Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter az aláírás alkalmából hangsúlyozta, nemcsak az a cél, hogy egyszerűen szignálják a szervezetek a kódexet, hanem azt – nehéz munkával – be is kell tartani. Majd hozzáfűzte: a magyar kormány elvárásainak megfelelően ő személy szerint is azt várja el a kereskedőktől, hogy áruik döntő többsége magyar legyen. A nem etikus kereskedést, a hamisítványokat, a másokat megkárosító magatartást követők működését meg kell szüntetni.


A megállapodást megelőző széles körű szakmai egyeztetésnek, illetve az aláírás önkéntességének köszönhetően vélelmezhető, hogy a kódexben foglalt normák betartása magas fokú lesz. Normasértés esetén azonban a kódex megfogalmaz egyéb garanciális szabályokat is a panaszos számára (Kereskedelmi Etikai Testület előtti panasztétel joga), ezzel téve teljessé a korrekt üzleti kapcsolatokat és a fogyasztó hatékony védelmét, valamint az etikus kereskedelem megvalósulásának követelményét.


A multik is csatlakoztak


Kiemelendő az a tény, hogy a kódex aláírói között szerepelnek a hazai tulajdonú üzletláncokat, a multinacionális üzletláncokat, valamint a kiskereskedőket képviselő szakmai szervezetek. A kódex megalkotásával a felek olyan konszenzust értek el, mely: kiszámíthatóságot eredményez a kereskedelmi életben, egyúttal a korrekt üzleti kapcsolatokra törekedve a verseny tisztaságát tartja szem előtt, tartózkodva a versenytársak jó hírnevének veszélyeztetésétől. Mindezt természetesen elsősorban a fogyasztó érdekében teszi.


A fogyasztói érdekek fokozottabb védelmét az alábbiak is erősítik: a kommunikáció, illetve a reklámok hiteles volta, a megfelelő tájékoztatás a termékek külső és belső, tényleges tulajdonságairól, értékeiről. Fontos norma a kódex szerint a minőségvédelem, vagyis hogy a szakmai szabályoknak megfelelő termékeket értékesítsenek, ugyanígy a fogyasztók félretájékoztatásának tilalma, illetve annak kimondása, hogy etikátlan a termék nem látható hibáinak elrejtése.


Fórum a vétségek kivizsgálására


A kódex létrehoz egy olyan fórumot, amely az etikai vétségekre vonatkozó panaszokat vizsgálja ki, bírálja el, illetve állásfoglalásokat fogalmaz meg. A fórum az aláírók delegáltjaiból álló Kereskedelmi Etikai Testület, a kódex keretében eljárásának szabályait is kidolgozták.


Végül a kódex aláírói vállalták társadalmi felelősségüket az emberi értékek és környezet védelmében. Nem mellékesen emelték etikai rangra a megfogalmazók, hogy az azonos tartalmú ajánlatok közül a hazai előállítású termékeket kell előnyben részesíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik