Gazdaság

Elmenet-rend

Miután a Stadler-Transelektro konzorcium harmadszorra tényleg megnyerte a MÁV-tendert, távozott posztjáról Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója.






Elmenet-rend 1

Elmenet-rend 2
Székely Péter( balra) szorosabb integrációt akar.
Dunai Zoltán (jobbra) megőrizte volna
a GTK önállóságát.
Elmenet-rend 3

Székely Péter, a Transelektro-csoport tulajdonosa és Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt. vezére akár pezsgőt is bonthatott volna a hírre, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság harmadszorra már nem vétózta meg a MÁV motorvonat-tenderének eredményét. Ehelyett azonban szétváltak útjaik. Mivel Dunai volt az egyik, aki eredményesen lobbizott a Transelektro sikeréért, a kívülálló úgy gondolná, megerősödtek a pozíciói. De fordítva történt.

PÉNZCSAP. A közvélemény éppen az elővárosi vonatbeszerzés kapcsán figyelt fel a GTK Rt.-re. A svájci Stadler-csoport egyik fontos érve volt ugyanis a pályázaton, hogy amennyiben nyer, a magyar beszállítók jobb pozícióba kerülnek. A GTK-nak mintegy 2,5 milliárd forintos árbevételt hoz a MÁV és a Stadler közötti szerződés, ami több mint harmada a 2003-as forgalmának (tavalyi adatok nem találhatók a cégbíróságon), ami igencsak jól jön a gyengélkedő cégnek.

A kiterjedt Transelektro-csoportban Székely Péter elnök – és nem mellesleg többségi részvénytulajdonos – már régóta alapvető változtatásokra készült (Figyelő, 2005/21. szám). A stratégiaváltás indoka, hogy a transzformátorokat, trolibuszokat, környezetvédelmi és erőművi berendezéseket is gyártó ipari nagyvállalat-csoport árbevételének jellemzően 80 százaléka dollárban és euróban keletkezik. Az árfolyamok alakulása miatt az elmúlt években elolvadt a korábban szép profittal kényeztető magyar költségelőny. Ez pedig az amúgy is alultőkésített cégcsoport ipari egységeit meglehetősen nehéz helyzetbe hozta. Tavaly a nyereséges vagyonkezelési tevékenységgel együtt is minimális veszteséget mutatott az egyenleg; a GTK Rt. 2002-ben és 2003-ban még érdemleges üzemi nyereséget termelt, miközben a másik fontos egység, a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt. 2003-ban és 2004-ben is súlyos üzemi veszteséget hozott össze (lásd a táblázatot). Az utóbbi időben azonban a GTK több üzletével is gondok adódtak, így az idei első hat hónap már számottevő veszteséget mutatott – hogy mekkorát, azt nem tették közzé.



Elmenet-rend 4

ÜTKÖZÉS. A gyenge teljesítménnyel indokolható stratégiaváltást azonban különbözőképpen élte meg Dunai és Székely, akik közt a végső szót természetesen a tulajdonos mondta ki. Székely Péter a Transelektro cégek szorosabb integrációjában, s azon belül a divíziókra tagolt struktúra felállításában látta a kivezető utat. A legfontosabb leánycég, a GTK Rt. vezére eközben a tagvállalatok nagyobb önállósodásáért szállt síkra. Álláspontját azonban nem tudta érvényesíteni, s a napokban formálisan is távozott munkahelyéről, feladatait megbízottként Vadnai Zoltán vette át. Vadnai egyúttal az új divíziókon alapuló struktúra kialakításában is részt vállal, a közúti járművekért felelős divízió vezetésével bízzák meg.

A Figyelő kérdésére Dunai Zoltán diplomatikusan nyilatkozott menesztése körülményeiről. Ő is az eltérő gondolkodásban jelölte meg távozásának okát, s határozottan cáfolta, hogy az összefüggésben lenne a MÁV-tenderrel. Hozzátette azt is: noha csak öt évet dolgozott a GTV vezetőjeként, Székely Péterrel 15 éve szoros baráti kapcsolatban van. Állítása szerint a nézeteltérés ellenére korrekten zajlott a kilépése, olyannyira, hogy a régi jó barátság sem vész el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik