Gazdaság

Fapad a parketten

A tőzsdei forrásbevonás mellett döntött a Sky Europe, de nem szállnak ki a régi tulajdonosok sem.



Fapad a parketten 1
Fapad a parketten 2

Volt alapjuk az augusztusi pletykáknak: hamarosan a tőzsdén landol a Sky Europe. A cég tulajdonosainak döntése azért tekinthető szokatlannak, mert a diszkont légitársaságok közül ma a két nagy, a Ryanair és az Easyjet mellett csak a Norwegian Air Shuttle van tőzsdén. A lépés amúgy érthető: egy terjeszkedő, folyamatosan friss tőkére éhes cég finanszírozásának gyakran a legolcsóbb módja a pénzügyi befektetők bevonása.

A korábbi hírek még arról szóltak, hogy a Sky Europe tulajdonosai – a két alapító magánszemély, valamint a Bank Austria-Creditanstalt által képviselt intézmények – kiszállásra kívánják felhasználni a kibocsátást, erről azonban nincs szó. Saját papírjaikból csak 1,8 millió részvényt ajánlanak fel, a közel 13 millió darabos kibocsátás fennmaradó része új papírokat takar, vagyis tőkeemeléssel juttatnak pénzt a cégnek a terjeszkedéshez.

Az időzítés nem tűnik rossznak, hiszen a légitársaságok árfolyama ma meglepően stabil, dacára az emelkedő olajáraknak. A rövid távú európai utasok hajlandók elfogadni a kerozinpótdíjakat, s kicsit többet fizetni a repülőjegyekért. A diszkontcégek piaci részesedése folyamatosan nő a hagyományos légitársaságok rovására. Ezt fényesen példázza az a friss hír, miszerint a múlt hónapban a Ryanairnak először sikerült megelőznie a British Airwayst (BA) az utasszám terén.

Azt, hogy érdemes-e Sky Europe-papírba fektetni, elsősorban persze a cég eredménykilátásai és az aktuális árfolyam alapján lehetne eldönteni. Egyelőre azonban mindkettő bizonytalan, csak azt tudhatjuk, hogy a papírokat 5 és 10 euró közé árazzák, a cég vesztesége pedig 26,6 millió euró lesz a szeptemberben záruló pénzügyi évben. A Londonban és a Nasdaqon egyaránt forgó Ryanairt közel 20-as P/E-mutatóval (árfolyam/egy részvényre jutó eredmény) díjazza a piac, a Skynál viszont nehéz megjósolni, mikor ér majd el stabil profitot. Christian Mandl vezérigazgató szerint 2007-ben válhat nyereségessé a Sky Europe. Ami biztos: a tőkeemelésből befolyó pénzt a géppark megháromszorozására fordítják, az eddigi 15-ről 47 darabosra növelik a flottát (a 32 Boeing 737-est már korábban megrendelték).

ELŐZÉS. Mandl három évvel ezelőtt azért indította be a Sky Europe-ot, mert Csehszlovákia szétszakadása után Szlovákiának nem maradt légitársasága. Ehhez képest a papírokat nem a kis pozsonyi tőzsdére vezetik be, és sajnos nem is a budapestire: ezúttal a varsói és a bécsi befektetők örülhetnek. Egyelőre azonban nem kizárt, hogy az új papírra kiéhezett pesti befektetők sem maradnak már sokáig fapados-részvény nélkül: Váradi József Wizz Air-vezér továbbra is azt tervezi, cége megméretteti magát a parketten. A Wizz Air éppen a múlt héten jelentette be, hogy listaáron számolva 1,4 milliárd dollárért 24 új Airbus A 320-asra adott le megrendelést, ebből 12 fix, 12 pedig opciós. A Wizz Air arra számít, hogy utasszámban már az év végén leelőzi a Malévet, s a cég azt is bizonygatja, hogy költséghatékonysága veri a Sky Europe-ét, s az üzemi eredmény szintjén már az idén nyáron kijött a pirosból.

A két regionális rivális pozícióját, s majdani eredményességét persze nagymértékben befolyásolja, hogy a piacvezetők mennyire kelnek velük versenyre a közép- és kelet-európai útvonalakon. A Skynak rövid távon talán több a félnivalója, mert a Ryanair október 30-ától indítja pozsonyi járatait Londonból és Frankfurtból, míg a Wizz Air egyik bázisára, Magyarországra az ír cég még mindig nem jön, s Lengyelországból is csak egy-két közös útvonala van a céggel. Egyébként Európa-szerte sok város közelében használják ugyanazokat a másodlagos reptereket, s a komolyabb rivalizálás ellen szól az is, hogy a Wizz Airt finanszírozó kockázatitőke-társaság, az Indigo Partners egyik alapítója David Bonderman, a Ryanair elnöke.

Nemcsak az iparági szakértők, de az érintett cégek vezetői is elismerik, hogy valószínűtlen mindkét régiós fapados hosszú távú fennmaradása, s a két cég tulajdonosai megkapták már azt a kritikát, hogy rövid távra, s csak a nyereséges tőzsdei kiszállásra játszanak. Ez még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a Sky Europe papírja rossz befektetés lesz, azt viszont mindenképpen, hogy a szokásosnál jóval magasabb kockázattal kell számolniuk azoknak, akik a diszkont légitársaságba kívánnak befektetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik