Gazdaság

NA: nem olcsóbbak a horvát autópályák

Számítások szerint déli szomszédunknál az eddigi beruházások során átlagosan 1,5-1,9 milliárd forint volt a kilométerenkénti építési költség, míg idehaza, ha kizárólag az útpálya építésének költségeit nézzük 0,9-1,6 milliárd forintnyi kiadással jár egy kilométer elkészítése – írja a Világgazdaság.

A Nemzeti Autópálya Rt. szakértői számításai szerint nem érdemes összehasonlítani az egyes autópálya szelvények építési költségeit. Mivel szakaszonként más a műszaki tartalom, a talajszerkezet és eltér a építkezések finanszírozásának a módja is.

A horvátországi beruházási költségek a hozzáértők szerint a jövőben tovább növekednek, hiszen a horvát kormány a következő években 257 kilométer gyorsforgalmi út kiépítését tervezi, s erre sajtóhírek szerint mintegy 19,6 milliárd kunát szán. Így az építkezés forintra átszámított költsége hozzávetőleg kilométerenként 2,7 milliárd forintra jön ki.

Az egy kilométerre jutó építési költségek egyébként Magyarországon belül is nagymértékű eltérést mutatnak. Az M5-ös folytatásaként készülő 48 kilométer hosszú Kiskunfélegyháza -Szeged szakasz építési költsége – a kockázati tartalék levonása után – 1,8 milliárd forint kilométerenként. Míg az M7-es 25,7 kilométer hosszú Ordacsehi-Balatonkeresztúr szelvénye 62,29 milliárd forintból, vagyis kilométerenként 2,42 milliárd forintból épül ki. Az M0-ás keleti szektorának a megépítése pedig ennél is drágább, az M5-ös és a 4-es főút közötti 12,7 kilométer pályahossz ugyanis kilométerenként 2,66 milliárd forintból készül el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik