Gazdaság

Már a földön jár a laposképernyős tévék ára

Bár még mindig nagyon kevés háztartásban van laposképernyős televízió, az egyre jobb minőségű elektronikai berendezések térnyerése és a drasztikusan csökkenő árak miatt az LCD és a plazmatévék iránt is egyre nagyobb a kereslet.


LCD-kijelző

A Liquid Crystal Display (folyadékkristályos megjelenítés)rövidítése. A kép egy lapos műanyaggal bevont felületen generálódik, nem frissül állandóan, hanem csak akkor, amikor az adott képpont változik. Előnyük: kímélik a szemet, mert nem vibrálnak folyamatosan, a sugárzásuk lényegében nulla, kevés energiát fogyasztanak, és a képük szép.

Az LCD-tévék közül az 51 centiméter átmérőjűek ára a múlt év végéhez képest átlagosan 40–50 ezer forinttal, 100–130 ezerre csökkent. Azonban egyre többen keresik a nagyméretű, 107 centiméteres plazmatévéket; az ilyen méretű – márkás – készülékek ára a 2004. év végi 600–700 ezerről júniusra 450 ezer forint körüli szintre csökkentek.


Már a földön jár a laposképernyős tévék ára 1

Már a földön jár a laposképernyős tévék ára 2



Plazmakijelző

Mátrixos rendszerű lapos képernyő. A pixelek önálló, a többitől teljesen függetlenül kezelhető egységek. A képpontokban speciálisan színezett foszfor kelti a látható fényt, amelyben minden képpont külön-külön adja ki az RGB három alapszínét (a vöröset, a zöldet és a kéket). Az ezektől eltérő színeket a rendszer a három szín additív keverésével állítja elő. A plazmamegjelenítők UV-fénnyel gerjesztik fénykibocsátásra a foszfort, úgy mint az egyszerű neoncsövek. Előnyök:helytakarékos, nem vibrál, (egyelőre) ezzel a módszerrel a legjobb a színvisszaadás. Hátránya: ha egy mozdulatlan kép hosszú ideig marad fenn a képernyőn, akkor könnyen “beéghet”.

A házimozik, DVD-lejátszók és legfőképp a DVD-k árának drasztikus csökkenése miatt egyre többen rendelkeznek jó minőségű hangtechnikával és filmekkel, ami miatt a jobb képminőséget nyújtó LCD és plazmatévék iránt is nő az igény a képcsöves készülékekkel szemben – mondta el a FigyelőNetnek Tokaji Zsolt, a METRO áruház marketing menedzsere.

A GfK Hungária Piackutató Intézet összpiaci felmérése szerint az LCD, a plazma és a projektoros televíziók eladása 371 százalékkal nőtt a 2004. február–novemberi időszakban az előző év hasonló időszakához képest. A termékek iránti érdeklődés azonban továbbra sem mutat csökkenő tendenciát: csak a METRO áruházakban például a tavalyi évhez képest idén duplájára emelkedett az LCD- és plazmatévék forgalma az alacsonyabb áraknak és a nagyobb választéknak köszönhetően – tudtuk meg az áruház marketingmenedzserétől.

Rohamosan csökkennek az árak

Tokaji a saját tapasztalataikra alapozva elmondta, hogy a vásárlók leginkább a Sony, Panasonic, Thomson és a Samsung márkákat kedvelik. Az LCD-készülékek inkább áruk miatt, a plazmatévék pedig a méretük miatt kedveltek a fogyasztók körében. Bár a kisebb helyigény, az erősebb kontraszt és a tisztább kép miatt keresettek ezek a termékek, a jövőben várható további árcsökkenés miatt még népszerűbbekké válhatnak. Idén már körülbelül 50 százalékkal lettek olcsóbbak a szóban forgó műszaki cikkek és az áruk továbbra is rohamosan csökken: az év végéig további 30-40 százalékos áresés várható – jegyezte meg a menedzser.

Kik vásárolnak?

Igaz, hogy a lapos tévék egyre népszerűbbek a fogyasztók körében, a GfK adatai azonban arról tanúskodnak, hogy nagyon kevés háztartásban vannak még ilyen termékek: országos szinten egy százalék körül van azon megkérdezettek aránya, akiknél van plazma tévé vagy LCD tévé. Ezen termékek vásárlói pedig jellemzően a főiskolát vagy egyetemet végzettek, a 160–200 ezer forintos havi nettó jövedelemmel rendelkezők, valamint az úgynevezett „A” szociális osztályhoz tartozók – a magasan képzett topmenedzser, középvezető vagy más menedzser hat vagy annál több beosztottal, vagy az átlagnál magasabb iskolai végzettségű, vagyoni javakkal jól ellátott inaktívak – közül kerülnek ki.


Áreső a világon


Az áresés első jelei a világpiacon először körülbelül kilenc hónappal ezelőtt jelentkeztek, amelyet a lapos képernyős televíziók alkartészeinek gyártására szakosodott, Ázsiában épült gyárak idéztek elő – írja a Wall Street Journal Online (WSJO). A lapos tévék ára Európában, Amerikában és Ázsiában egyaránt csökkent, de az olyan országokban, mint például Japán vagy Hongkong, ahol a vásárlók egyébként is hajlamosabbak magas árat kifizetni csak azért, hogy a legújabb technikai vívmányokkal büszkélkedhessenek, kevésbé volt szemetszúró.


Körülbelül 10 millió lapos képernyős tévét adtak el tavaly a világon. Az elemzők egy évvel ezelőtt még úgy gondolták, hogy az eladott készülékek száma 2008-ban 38 millióra elemkedik, de az elmúlt időszak tapasztalatai miatt ezt a számot 40 millióra módosították. A jelenlegi árszínt csökkenése a következő négy évben fel fog gyorsulni: az LCD-tévék esetében például az átlag értékesítési ár a jelenlegi 3 százalékos árcsökkenéssel szemben 2007, 2008 és 2009-ben évente átlagosan több mint 25 százalékkal csökken majd az iSupply előrejelzése szerint.


A jövőben további, jó minőségű hang- és képtechnikát igénylő szolgáltatások, mint például a digitális műsorszórás és a kábel- illetve a satellite szolgáltatások terjedése valamint az új DVD-technika – amennyiben sikerül a gyártóknak megegyezni egy egységes szabványban – megjelenése is a lapos tévék iránti kereslet felgyorsulásához vezethet majd – jegyzi meg a WSJO.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik