Gazdaság

Közbeszerzési anomáliákra

világított rá a MÁV elhúzódó, ám most már végéhez közeledő elővárosi motorvonat beszerzése. A bonyolult történet legfontosabb eleméről lassan mindenki elfeledkezik, a svájci Stadler a pályázatában nem a vonatokat szállító leányvállalat, hanem a cégcsoport összesített bevételi adatát tüntette fel. Ezzel formai hibát vétett és ki kellett volna zárni. De nem lehetett, mert amikorra a rivális Bombardier a tender szabályainak megfelelően hozzájuthatott ehhez az adathoz, lejárt a határidő, amelyen belül megtámadhatta volna. Végül más okok miatt ismételték meg az árlicitet, ekkorra azonban már megismerték egymás számait a pályázók, és a Bombardier tudta, hogy a kiírás paramétereit a Stadler kismértékben, de jobban teljesíti. Ezért olyan ajánlatot adott, amely (most, az újabb óvás eredményének ismerete előtt úgy tűnik) nem felel meg a kiírásnak. Így a Stadler után a Bombardier is formai hibát vétett, és végül nem is lehetett mást tenni, mint újra a svájciakat kihirdetni győztesként. A kör tehát bezárult, a közbeszerzési törvény kígyója a saját farkába harapott.

A „kényszerű” eredmény nem azért problémás, mert a Stadler vonatai rosszak lennének. Ellenkezőleg, a svájciak technológiája kiváló, és dicséretes az is, hogy velük jelentős megrendeléseket kap a magyar ipar. Az a problémás, hogy végül egy olyan cég nyert, amely nem nyerhetett volna. Nehéz elhinni, hogy a Stadlernél nem tudták pontosan, milyen számokat kér tőlük a MÁV. Márpedig, ha tudták, akkor megvezették a vasúttársaságot. De tegyük fel, rosszul értelmezték a kiírást, és más bevételi adatot nem tudtak adni. Ám ekkor adódik a kérdés, hogy a pályázatokat átnéző MÁV szakemberei erre miért nem jöttek rá. És innen már csak egy lépés azt gondolni, hogy nem akartak rájönni.

A végeredmény akkor is lesújtó, ha ez a konspirációs teória alaptalan. Ha ugyanis mindegyik fél tisztességes maradt, akkor az egyenlet végén kapunk egy közbeszerzési eljárást, amely a résztvevők önhibáján kívül úgy kisiklott, hogy még az illetékes döntőbizottsághoz fordulva sem lehetett pályára állítani. Bizonyos szempontból ez még rosszabb, mint egy nyilvánvaló csalás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik