Gazdaság

A Budapest Airport cáfol;

először is, a sajtóban megjelentekkel ellentétben nem 17, hanem csak 13,5 millió forintba került a Gundel-ebéddel megfűszerezett dolgozói fórum a Hit Gyülekezetének csarnokában. Amúgy a lebonyolításra nyilvános beszerzési pályázatot írtak ki, s az ezer főre tervezett létszám miatt a rendezvényt nem lehetett volna az 1-es terminál várójában megtartani. Hárskuti János, a Budapest Airport (BA) vezérigazgatója cáfolja továbbá, hogy létezett volna olcsóbb ajánlat az informatikai eszközök beszerzésére annál a végül elfogadott 37,5 millió forintosnál, amelyet egy olyan cég adott, amellyel ő maga valamikor, több áttételen keresztül kapcsolatban állt. Az sem igaz, hogy Ferihegy 1 felújítását államtitokká nyilvánították annak érdekében, hogy ne kelljen közbeszerzési eljárást kiírni – éppen ellenkezőleg, a szokásosnál szigorúbb feltételekkel kívánnak pályáztatni. A vezérigazgató azt is nyilatkozta továbbá az MTV-ben, hogy a BA jól működik: miközben Ferihegyen az első félévben 30 százalékkal nőtt a forgalom, a cég bevétele 71 százalékkal ugrott meg, s a költségeket a tervezetthez képest 94 százalékra sikerült leszorítani.

Mindez szép. Nem árt azonban emlékeztetni arra, hogy a BA monopolhelyzetben van, tehát tetszés szerint alakítja árait, továbbá hogy a forgalom tőle függetlenül emelkedett, s a 6 százalékos költségcsökkentés nem indokol ekkora bevételtöbbletet – valószínűbb, hogy a cég változó költségei nem nőnek a forgalommal egyenes arányban. Az kétségtelen tény, hogy a BA pénzt hoz az államnak, csakhogy nem eleget. Az utóbbi években elmaradt infrastruktúra-fejlesztések – amelyek hiánya persze nem annyira a mostani vezérigazgató, mint inkább a mindenkori kormányok rovására írhatók – gátolják a légi forgalom fejlődését. Nem jön hozzánk annyi utas, üzletember, amennyi jobb körülmények közt jöhetne – ők Prágába tartanak, ahol új terminálok, s a repülőtér mellett szállodák, konferencia-központok épültek.

Mielőbb be kellene tehát hoznunk a lemaradást, ha az egyáltalán még behozható, s ehhez sokkal többre lenne szükség, mint Ferihegy 1 bővítésére. Utóbbit persze minél átláthatóbban kellene végrehajtani – gondoljunk csak a Versenyhivatalnál folyamatban lévő közbeszerzési kartellügyekre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik