Gazdaság

A matricásítás ára

A Draskovics-csomag után nem sokkal jött a pótcsomag.

További 13,75 milliárd forintot zárolt a kormány a múlt héten a büdzsében a Draskovics Tibor pénzügyminiszter debütálása idején bejelentett 150 milliárdos – illetve a tavaly év végén elhatározott spórolásokkal együtt 185 milliárdos – megszorításon felül. Az intézkedés valamennyi tárcát érinti, köztük is első helyen a gazdaságit 3,6 milliárd, illetve a honvédelmit 1,2 milliárd erejéig. Az egészségbiztosítót és a rendőrséget ezúttal megkímélték.

A döntést az M5-ös autópálya matricásításával indokolták. Állítólag ennek finanszírozására kellett volna bevezetni a telefonadót vagy a telefon-áfa levonhatóságának teljes eltörlését (Figyelő, 2004/14. szám). Mivel Draskovics e kezdeményezésére a parlament nem volt vevő, nem maradt más hátra, mint az újabb lefaragás.

A matricásítás terhei az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek fizetendő rendelkezésre állási díj formájában terheli a büdzsét. Mint a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) megtudtuk, ez az idén 12,5 milliárd forintra rúg. Ám a zárolás nagyobb, mint amennyi az autópályára kell. A fennmaradó 1,2-1,3 milliárd forintnyi keretet információink szerint a február végén kötött agrármegállapodás finanszírozására költik. Máhr András, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) helyettes államtitkára érdeklődésünkre ezt nem kommentálta, csak annyit közölt: az agrármegállapodás 5 milliárd forint többletkiadást okoz. Közben az FVM-nek 396 millió forintról le kell mondania a rá is vonatkozó zárolás folytán, és 920 milliót már odaígért két csődbejutott cég – a Hajdú-BÉT, illetve a Parmalat – számára beszállító kistermelők kielégítésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik