Gazdaság

Lézeres letapogatás


Lézeres letapogatás 1

Sorsdöntő fontosságú a vonatok, metrószerelvények balesetmentes közlekedése szempontjából a vágányok akadálymentessége. A németországi Fraunhofer Intézet mérnökei nemrég olyan lézer-szkennert fejlesztettek ki, amely a mozdonyokra vagy motorkocsikra szerelve ellenőrzi a pálya állapotát. Az osztrák Plasser & Theurer által gyártott rendszer első felhasználója a szingapúri metró, ahol tavaly óta a letapogatóval felszerelt metrókocsik járnak az alagutakban.

A vasúti pályák környezetének állapota nem állandó: a vágányok mentén növő fák, bokrok néhány hónap alatt beszűkíthetik a vonatok rendelkezésére álló teret, az alagutakban pedig előfordulhat, hogy egy-egy pályafelújítás, vagy földmozgás után a falak és a mennyezet helyzete is módosul. E változásokat általában meghatározott időközönként használt szervizjárművekkel, videokamerákkal és viszonylag lassú képfeldolgozó rendszerekkel kísérik figyelemmel, ám a lézeres letapogatás valós idejű megfigyelést is lehetővé tesz. Így a szerelvény akkor is fékezhet, ha a pályaellenőrzést követően kerül akadály az útjába.

A szingapúri metrókon használt szkenner legfontosabb eleme egy, az első kocsira szerelt érzékelő, amely egy forgó tükör segítségével másodpercenként száz lézernyalábot sugároz környezetébe. Ez a környező tárgyakról visszaverődve egy optikai rendszerbe kerül. A kibocsátás és a visszaérkezés között eltelt időből számítva a rendszer az alagút minden metszetében kétdimenziós képet alkot. Ez, a mozgás következtében spirálissá váló lézernyaláb korábbi adataival kiegészülve, alkalmas térbeli modell megalkotására. Ebben minden biztonságot veszélyeztető változás feltűnése automatikusan aktiválja a fékrendszert. Az osztrák cég most a Fraunhofer Intézettel együttműködve teherszállító vonatok útjának biztosítására fejleszti tovább a rendszert.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik