Gazdaság

Túl a tévémacin

admin
admin

2004. 02. 05. 08:00

A tematikus gyermekcsatornák a kábelszolgáltatók díjaiból élnek. A hirdető kevés, a kínálat vegyes.

Te aljas korcs, csukd be a lepénylesődet! – mondja az egyik külföldi tematikus gyermekcsatornán látható rajzfilmben a csontváz a pokol urának, majd élete (?) feláldozása árán kiszabadítja barátait a halál torkából. A Frakkon, Pumuklin és a tévémaci fogmosásán szocializálódottak számára meglepő lehet ez a hangnem, de a gyerekek is jobban kedvelik a hagyományo-sabbnak tekinthető rajz- és gyerekfilmeket az “újhullámos” műsoroknál.

VÁLASZTÉK. Jelenleg négy, magyar nyelvű gyermekműsorokat sugárzó csatorna fogható kábelen, illetve műholdon. A kínálat a magyar gyártású, régebbi rajzfilmeket is műsorára tűző Minimaxból, illetve a szinkronizált, többnyire angol és amerikai rajzfilmeket sugárzó Fox Kidsből, Cartoon Networkből és Nickelodeonból áll.




Kicsikre építve 
MINIMAX. Az 1999 decembere óta sugárzó csatorna filozófiája, hogy – eltérően a többi páneurópai versenytárstól – mindig az adott ország hagyományait, jellegzetességeit figyelembe véve alakítja ki programstruktúráját. A csatorna fő tulajdonosa kezdetben a Canal+ volt, de mára teljes mértékben a magyar Médiatech Kft. tulajdonába került. A Minimax egyébként 2001 júniusától Romániában, tavaly decembertől pedig Csehországban és Szlovákiában is sugározza műsorait.

NICKELODEON. A sugárzást 1979-ben az Egyesült Államokban megkezdő csatorna specialitása, hogy az óvodások, a kisiskolások és a tizenévesek számára is külön programokat ajánl: a legkisebbeknek bábfilmeket, illetve rajzfilmeket, a nagyobbaknak szintén rajzfilmeket, illetve ifjúsági filmeket és játékos vetélkedőket. A Nickelodeon a Music Television (MTV) csatornahálózat tagja, a Viacom médiakonszern része.


CARTOON NETWORK

. Az amerikai Turner-csoporthoz tartozik, 1993 vége óta látható hazánkban. A kezdetben kizárólag angolul sugárzó televízió 2002 ősze óta fokozatosan tér át a szinkronizált adásra. A csatorna ezzel kapcsolatos – az AGB Hungary jelentésén alapuló – tájékoztatása szerint a szinkronizálás hatására egy év leforgása alatt közönségarányuk 105 százalékkal, nézettségük pedig 167 százalékkal nőtt.

FOX KIDS. A teljes egészében magyar nyelven sugárzó adó 2000 második felétől van jelen a magyar piacon. A csatornát üzemeltető Fox Kids Europe N.V.-nek 2001 októbere óta a Walt Disney Company a fő részvényese. Ez év második felétől a Fox Kids nevet a Jetix váltja fel a világon mindenhol, így Magyarországon is. Közleményük szerint a cél az, hogy az új név fejezze ki az akció és a kaland érzését, egyúttal legyen összetéveszthetetlen a nemzetközi piacon.  

A műsorfilozófiák és piaci stratégiák eltérőek (az egyes adók jellemzőit lásd külön). A Minimaxnál például – amint azt Hajós Balázs, a csatornát tulajdonló Médiatech Kft. nemzetközi és jogi igazgatója hangsúlyozza – a programszerkesztési alapelv az erőszakmentesség. “Kizárólag békés, családbarát sorozatokat tűzünk műsorra, mi több, célkitűzésünk az úgynevezett edutainment is, azaz, hogy egyszerre szórakozzon és tanuljon a gyerek.” A Fox Kids 6500 epizódot tartalmazó könyvtárából a programigazgatók választják ki a hatáskörükbe tartozó csatornák műsorait, figyelembe véve a helyi nézettségi szokásokat, a programok népszerűségét, a szülők érzékenységét és a kulturális trendeket. Fox Kids rajzfilmek egyébként a TV2 műsorán is láthatóak. Iváncsics Marianna, a csatorna magyar, cseh és bolgár piacainak marketing- és szponzorálási menedzsere szerint a legnagyobb gyermekcsatornák körében népszerű gyakorlat, hogy a helyi földi televízió számára licencbe adják bizonyos programjaikat. “Ebből mindkét fél számára kölcsönös előnyök származnak: a tematikus gyermekcsatorna műsorkönyvtárának bizonyos része, neve és arculata az országos földi csatornák révén a reggeli blokkot néző gyermekek nagy tömegéhez jut el, növelve ezzel a márka ismertségét” – említi a menedzser.

BEHANGOLATLANUL. A gyerektévék fő bevételi forrását – hasonlóan más tematikus csatornákhoz – a kábelszolgáltatók által átadott előfizetési díjak jelentik. Ennek konkrét összegéről nem hajlandóak nyilatkozni a televíziók, bár úgy tudni, egyik gyermekcsatorna előfizetési díja sem haladja meg a havi száz forintot háztartásonként. Az említett “száz forint alatti” összeget – az érintett csatornák közlése szerint – a Minimax 1,4 millió, a Cartoon Network 1,3 millió, a Fox Kids pedig közel egymillió háztartás után kapja (a külföldről sugárzó Nickelodeon illetékesét nem sikerült elérnünk). Az AGB Hungary legfrissebb behangoltsági adataiból (lásd a táblázatot) azonban kiderül, hogy a háztartások körülbelül 30 százaléka annak ellenére, hogy fizet érte, be sem állítja a rajzfilmcsatornákat a televízióján. Kábeltelevíziós szakemberek szerint ennek fő oka az, hogy a háztartások többségében – az alapfunkciókon kívül – nem tudják kezelni a televíziót, nem tudnak rákeresni az új csatornákra.


A négy csatorna közül magyar reklámokat csak a Minimax és a Fox Kids sugároz. Mint Váczi Henriett, a Universal McCann médiaügynökség tv-koordinátora mondja, a tematikus gyermekcsatornák alacsonyabb lefedettségük miatt továbbra is csak kiegészítő eszköznek számítanak a kampányok során, mivel a földi sugárzású adókkal összehasonlítva értelemszerűen a célcsoportnak csak kisebb hányada érhető el, viszont kiegészítő és elérést növelő médiaként tökéletesen működnek. Váczi Henriett szerint a gyermekeknek szóló műsorok környékén a kimondottan gyermek-célcsoportnak készült termékek (kakaó, csokoládé, gabonapelyhek) hirdetései mellett még az ifjúsági célcsoportnak (15-24 éves korosztálynak) szánt reklámokat is érdemes elhelyezni. Adott esetben célcsoport a gyerekével együtt tévéző szülő is, hiszen e termékek kommunikációja részben őket veszi célba mint jövedelemmel rendelkezőket.

Maguk a csatornák nem nyilatkoztak működésük eredményességéről, ám minden bizonnyal még a befektetés időszakánál tartanak. A Minimaxot birtokló Mediatech Kft. a legutolsó hozzáférhető éves beszámolója szerint 2002-ben 29 százalékos árbevétel-arányos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ez azonban sokkal jobb volt az előző évi 108 százalékos negatívumnál. Mivel a négy gyerekcsatorna közül csak ennek tulajdonosa van Magyarországon bejegyezve, a többiek eredménye a cégbíróságon nem hozzáférhető, ám valószínűleg nem jobb a Minimaxénál, ugyanis ez a csatorna van behangolva a legtöbb háztartásban.

NAGYOK ÁRNYÉKÁBAN. Az RTL Klub és a TV2 rajzfilmjeinek javát hétvégenként reggelente sugározza, a tévéző 4-14 évesek 70-80 százaléka választja ekkor valamelyik kereskedelmi csatornát. A Szonda Ipsos másfél évvel ezelőtti, a 8-14 évesek médiafogyasztását vizsgáló felméréséből kiderül, hogy az érintett korosztály a közszolgálati és a kereskedelmi csatornák közül egyértelműen az utóbbiak mellett dönt. A kutatás szerint a kifejezetten gyermekeknek szóló tematikus csatornák ismertsége körülbelül csak a fele, kedveltsége pedig töredéke a két nagy kereskedelmi adóénak. Ennek csak részben oka az, hogy a tematikus csatornák kevesebb háztartásban foghatóak, ugyanis még azokban is kisebb a népszerűségük, ahol mód van a vételükre. A toronymagasan vezető RTL Klub és TV2 után a Minimax és a Cartoon Network következik a kedvenc tévék sorában. A kutatást készítő Hunyadi Zsuzsa úgy véli, a kereskedelmi csatornák egyrészt azért vezetnek a kedveltségben, mert a gyerekek szülei is ezt nézik. Másrészt a gyerekek ezen adók ízlésformáló szerepe miatt a gyors képeket, klipeket várják a tévében, és ezt az igényüket a közszolgálati televízió nem tudja kielégíteni.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.