Gazdaság

Gigászok csatája

Egy internetes kalkulátornak köszönhetően a legdrágább biztosítók legalább 16 ezer gépjármű-felelősségbiztosítási ügyfelüket veszítették el novemberben.

Gigászok csatája 1

Vélhetően happy enddel zárul a gépkocsi-felelősségbiztosítás (gfb) körül kirobbant botrány, a biztosí-tottak számára mindenképpen. Novemberben ugyanis sokak számára feketén-fehéren kiderült, hogy eddigi szolgáltatójuknál olcsóbb is létezik a magyar piacon. Természetes reakcióként az ügyfelek elkezdték felmondani korábbi szerződésüket, s egy új, olcsóbb szolgáltatóhoz fordultak. A folyamatot nagyban segítette egy biztosítási alkusz cég, a Netrisk Kft., amely a magyarországi internetes portálokra “feltett” egy összehasonlító díjkalkulátort, s az egyénre szabott táblázatokból másodpercek alatt kiderülhetett, hogy kinek érdemes biztosítót váltania az alacsonyabb díjak reményében. További lendületet adott az ügynek, hogy a Netrisk a postás szerepét is elvállalta, azaz továbbította az ügyfelektől faxon érkező megbízásokat a régi szerződés felmondásáról és az új megkötéséről. A Netrisk tulajdonos-ügyvezetője, Haraszti Zsolt szerint 680 ezer kattintás során készült el a különböző biztosítóknál érvényes díjak összevetése, s a lekérdezések háromnegyedénél az eredmény azt mutatta, hogy kifizetődő lecserélni a szolgáltatót. Az alkuszcég számítása alapján egyébként éves szinten átlagosan 10 ezer forintos megtakarítást jelentett volna, ha mindenki az olcsóbb szerződést választja, s a vidéki megyeszékhelyeken többnyire az Európa, Budapesten az Union, míg a kisebb vidéki településeken az Argosz bizonyult a legolcsóbbnak.

VÁLTÓLÁZ. Mindezek ismeretében nem volt meglepő a vita kirobbanása, hiszen november utolsó napjaiban (a gfb szerződést az ügyfelek november végéig mondhatják fel úgy, hogy bónusz-besorolásukat érvényesíthessék az új szolgáltatónál) olyannyira megnövekedett a biztosítót váltók aránya, hogy az már észrevehetően apasztotta volna egyes, drágábban dolgozó pénzügyi szolgáltató ügyfélszámát és bevételét. Az érintett biztosítók ugyan a konkrét számok közlésére egyelőre nem hajlandók, ám önmagában a Netrisk adatsora is sokat elárul a helyzetről: 2001-ben még csak 450, 2002-ben már 1800, míg az idén 16 ezer új biztosító társaságot választó ügyfél kezdeményezte csak ezen az egy társaságon keresztül korábbi kötelező biztosítása felmondását. A legnagyobb vesztes három biztosító, a piacvezető Allianz Hungária, a Generali-Providencia és az OTP Garancia lehet. E hármast pusztán a Netrisken keresztül közel 10 ezer szerződésbontás érinti, közülük is elsősorban az Allianzot érheti kár, e szolgáltatóra mintegy 6 ezer felmondás jut. Az Allianznál – a 37 ezer forintos átlagos gfb díjjal számolva – az elszivárgás így több mint 220 millió forintos díjbevétel-kiesést jelenthet, amit nyilván e mégoly hatalmas (egyedül e piaci szegmensből is több tízmilliárdot realizáló) társaság is megérezhet, még akkor is, ha ugyanezen időszakban az új szerződéseinek száma is mintegy 45 ezerrel nőtt.

A feszültség december első napjaiban tetőzött, amikor biztosítók írásban tudatták a Netrisk biztosítási alkuszcéggel, hogy az általa eljuttatott gfb felmondásokat nem tekintik érvényesnek, és nem fogadják el azokat. “A biztosítók lépése azért is megdöbbentő számunkra, mert cégünk három éve probléma nélkül működik, és e társaságok még most november közepén is elfogadták tőlünk az azonos formában készült felmondásokat” – sorolja Haraszti Zsolt.


Gigászok csatája 2

JÖVŐ ZENÉJE. S ha a novemberi ügyfélvesztés még nem is vágná földhöz a biztosítókat, valószínű, hogy a mostani átrendeződés csak a kezdetét jelzi annak a folyamatnak, amelynek beindulásával – az internet terjedésével párhuzamosan – a drágán dolgozó biztosítók mind komolyabb bevételkiesést lesznek kénytelenek elszenvedni.

A mostani történet vélhetően azzal zárul, hogy a Netrisk pótol bizonyos dokumentumokat a biztosítók felé. Az ügybe bekapcsolódó pénzügyi felügyelet, a PSZÁF ugyanis úgy állapodott meg az érintettekkel, hogy a Netrisk a biztosítót váltó ügyfelektől levélben, eredeti aláírással kéri a biztosítás felmondásának a megerősítését. Ennek birtokában várhatóan érvényesnek tekintik majd a felmondást, és hajlandók lesznek az új biztosítókat informálni volt ügyfeleik bónusz-besorolásáról is, mint ahogyan azt megtették más, jogi aggályokat számukra fel nem vető net-bróker cég esetében is.

Az ügyfelek mellett e mizéria másik győztese könnyen beazonosítható. Az internetes szektor nemcsak a közvetítő portálok díjbevételét teheti zsebre, de további üzleteket remélhet attól, hogy feketén-fehéren kiderült: az interneten keresztül a különböző pénzügyi szolgáltatások díjai gyorsan és egyszerűen összehasonlíthatók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik