Gazdaság

A zen meg a profit

Az Egyesült Államokban egyre több vállalat meditációval küzd az alkalmazottakat terhelő stressz ellen.

A zen meg a profit 1

Dave Jakubowskinak, a United Online internet-szolgáltató üzletfejlesztési al-elnökének a munkája már nem olyan, mint a régi szép időkben. A korábbi korlátlan kiadási keret és a fényűző Chateau Marmont szálloda helyett a 31 éves manhattani üzletember ma zacskóból majszol-gatja az ebédjét, s ha Los Angeles-ben jár üzleti úton, be kell érnie a kevésbé elegáns Hyatt-tal. Hogy cége elérje a negyedévi 8 millió dolláros forgalmat, neki 18 órás munkanapokat kell le-nyomnia. Hogyan birkózik meg mindezzel? Jakubowski nem az a fajta, aki megijed a saját árnyékától. “Az üzleti életben dolgo-zom, eredményeket kell felmutatnom” – mondja. Ehhez mosta-nában egy szőnyeget és hatvan perc csendet vesz igénybe. “Bámulatos – mesél újonnan felvett szokásáról, a meditációról -, ebben a nyugodt állapotban sokkal gyorsabban meg tudom oldani a feladatokat, mintha megpróbálnám keresztülverekedni magam rajtuk. És kevesebb hibát követek el.”

A napi robot túlterhelt és stresszes áldozatai közt terjed egy új csodaszer: ülj le és ne csinálj semmit! Mind több vállalatnál engednek a meditáció csábításának, s kínálnak ingyenes vállalati kurzusokat a dolgozóknak. E cégek meggyőzésében szerepet játszott a módszer tudományos megítélése. Az amerikai közegészségügyi intézet, a University of Massachusetts, valamint a Harvard keretein belül működő Mind/Body Medical Institute megállapításai szerint a meditálás éppen azokat a képességeket erősíti, amelyeket a cégek szellemi dolgozóiktól leginkább elvárnak: fokozódik az agyhullám-képződés, finomodnak az intuitív képességek, javul az összpontosítás, továbbá enyhülnek azok a fájdalmak és nyavalyák, amelyek a leginkább gyötrik az alkalmazottakat.

GYÓGYÍR A STRESSZRE. Nem árt persze, hogy a módszer hívéül szegődik néhány nagy tekintélyű vállalati ember is. Egyikük William H. Gross, a Newport Beachben lévő Pacific Investment Management Co. kötvényguruja. Ő gyakran indítja jógával és meditálással a napot, mielőtt elkezdi a kereskedést 349 milliárd dolláros mérlegfőösszegű cégénél. A technológiai vállalatok sem akarnak lemaradni, mint az Apple Computer, a Yahoo! és a Google. Utóbbi már eddig is biokonyhával és munkahelyi masszőrrel kedveskedett a dolgozóknak. Hasonlóképpen, követik a divatot a Régi Gazdaság konzervatív társaságai is, mint például a McKinsey tanácsadó cég, a Deutsche Bank vagy a Hughes Aircraft.

Megerősített adatok még nincsenek arról, hány vállalat építette be a dolgozói juttatások közé a meditációs kurzusokat, de a hallomásból származó információk gyors térnyerésre utalnak. Nem meglepő, hogy sok munkaadó keres új vállalati gyógyírt. Az amerikai munkavédelmi és foglalkoztatás-egészségügyi intézet megállapította, hogy a stresszel kapcsolatos betegségek évi 200 milliárd dollárba kerülnek a vállalatoknak – a hiányzások, a késedelmes teljesítések és a tehetséges dolgozók elvesztése miatt. Az alkalmazottak kórházi kezelésének 70-90 százaléka a stresszhez kötődik.

“A meditálás lecsendesíti a lélek morajlását, megteremti a jobb kommunikáció és döntéshozás alapjait” – magyarázza Tevis Trower, a nagyvállalatok számára meditációs és jógaprogramokat fejlesztő New York-i cég, a Balance Integration Corp. trénere. Lisa Grossmann, a Viacom Internationalnél a munka és magánélet egyensúlyáért felelős tréningmenedzser hozzáteszi: “Ezek a programok kicsit elvarázsoltnak tűnhetnek, de egyértelműen jótékony hatásúak.”
A cégek egy része a jól elvégzett munka elismeréseként teszi lehetővé az ingyenes meditációs tanfolyamot. Ez a helyzet az AOL Time Warnernél, ahol három éve az értékesítő- és marketingcsapatot 850-ről 500 főre csökkentették; a meditációs gyakorlatoknak ott az a célja, hogy segítsék az alkalmazottakat a napi 12 órás munkavégzés elviselésében.

KÁVÉZÁS HELYETT. Más vállalatok azért vetik be a módszert, hogy megtörjék az egész napos értekezletek lélekölő unalmát. A wilmingtoni AstraZeneca Pharmaceuticals most három meditációs programot is indított, hogy felfrissítse 5 ezer dolgozóját a maratoni fejtágítók alatt és után. “Korábban kávéztunk és kekszet ettünk a szünetekben, de az nem enyhített a kínjainkon” – lelkesedik az új lehetőségért Lorraine Ryan, a cég szóvivője.

A vállalatok számára hab a tortán, hogy a meditációs tréningek olcsók. “Mindenkinek a fogához kell verni a garast – jegyzi meg Grossmann -, fontos, hogy rosszabb időkben is fenntartsunk bizonyos szintet.” Így aztán az alkalmazottak is nyugodtak lehetnek: ezt a juttatást valószínűleg nem fogják viszszavonni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik