Gazdaság

Õszi csaták előtt

A nyári szezonban jócskán csökkent az RTL Klub előnye a TV2-vel szemben. Ősszel azonban mindkét kereskedelmi csatorna nagy dobásokra készül.

Ki akar törni a zárójelből a TV2. Vizuálisan ez már sikerült is neki: a csatorna szögletesre cserélte eddigi kerek logóját. Az viszont már nem ennyire egyértelmű, sikerült-e kitörnie a második helyezett szere-péből az RTL Klubbal szemben. A nyári hónapokban az egész napi átlagos közönségarány tekintetében a TV2 vezetett. Ha viszont a kereskedelmi adók számára releváns 18 és 49 év közötti célcsoportot és a főműsoridőt néz-zük, akkor az RTL Klub még mindig leelőzi vetélytársát. Mindkét csator-na joggal büszkélkedhet tehát a neki megfelelő mutató hangsúlyozásával.

UZSONNAIDŐ. “A délutánnak nagy szerepe van a főműsoridő előkészítésében, hiszen az akkori műsor adja át a nézőt az estének. Nyáron a beszélgetős műsorok helyett sugárzott soro-zatok nálunk voltak sikeresebbek, így délután az RTL Klub elő-nye megszűnt” – vélekedik Rényi Ádám, a TV2 kommunikációs menedzsere. “A főműsoridő a fontos. Az idei nyár jobban sike-rült, mint a tavalyi, nagyobb maradt az olló a két csatorna közt” – hangsúlyozza Kolosi Péter, az RTL Klub programigaz-gatója.

Õszi csaták előtt 1

Az egész napot tekintve már nem, de a hirdetők számára fontos 18-49 éves korosztályban, főműsoridőben az RTL Klub még mindig leelőzi a TV2-t.

Mindkét társaság egyetért azonban abban, hogy a nyári hónapokban rendre csökken a két csatorna közti különbség. Ez az időszak holt szezonnak számít mind a nézőszám, mind a hirdetők tekintetében. Míg februárban főműsoridőben átlagosan összesen 3,7 millióan nézték a három földi csatornát, augusz-tusban alig 2,9 millióan ültek a képernyők előtt. “Társaságunk tudatos stratégiája, hogy a nyárra nem költ annyit, mint a kereskedelmileg fontos őszi és tavaszi időszakra” – jegyzi meg Kolosi Péter. A saját gyártású műsorok ilyenkor – a nézőkhöz hasonlóan – többnyire “szabadságra mennek”. Eközben viszont a TV2 egyebek mellett éppen a “Hárman párban” társkereső sorozattal erősített. Az igazi harc azonban szeptemberben kezdődik a nézők és a hirdetők kegyeiért. Az RTL Klub őszi nagy dobása a “Survivor – A sziget” valóságshow jellegű produkció lesz, amelynek hősei egy karibi szigeten küzdenek a túlélésért és a bennmaradásért. A heti egy adás a társaság tervei szerint a legnézettebb műsorok egyike lesz. Meglepetésnek szánja a csatorna a “Szeress most” sorozatot októbertől, melyről egye-lőre csak annyit árulnak el, hogy a “Barátok közt” alkotógárdája jegyzi. Ez utóbbi széria szintén képernyőn marad, a “Legyen Ön is milliomos!” pedig, egyévi szünet után, már a nyáron visszatért. Még ebben az évben folytatódik a ValóVilág is, ám a csatorna egyelőre nem árulja el, hogy mikor.

A TV2, miután a tavaszi, második Big Brother-t a konkurens VV következetesen lekörözte, klasszikus valóságshow-t nem indít ebben a szezonban. Reality elemeket is fog tartalmazni azonban a szerelem témában utazó két új heti műsor, “A Nagy Ő” és az “All you need is love – Ha te is akarod…” Előbbiben 25 nő verseng a jóképű és jómódú Noszály Sándor teniszező kegyeiért, utóbbi szerelmespárok összehozására vagy kibékítésére vállalkozik. A megújulást hirdető csatorna ugyanis az érzelmeknek szánja a főszerepet, ebbe a vonalba illeszkedik az említett “Hárman párban” játék is. Emellett megújul a “Tények” hírműsor, amelybe némi pikantériát hoz, hogy a Bárdos András-Máté Krisztina házaspár vezeti, továbbá képernyőre kerül a Bagi-Nacsa duó Banánhéj című showja. A csatorna szerint új vagy megújult műsorokkal jelentkezik Jakupcsek Gabriella, Frei Tamás, Hajós András, Szulák Andrea és Liptai Claudia, habár ezek az arcok eddig is a TV2-nél szerepeltek.

NEVETŐ HARMADIK. A TV2 és az RTL Klub harcát befolyásolja az is, milyen lesz a közszolgálati MTV nézettsége az ősszel. A “királyi” tévé kisebb visszaesést produkált a nyári hónapokban, mint a két kereskedelmi adó. Sok múlik azon, mennyire versenyképes programot képes kínálni ősztől a csatorna. A reklámbevételekért folyó harcot azonban a nézőszám mellett más tényezők is befolyásolják. Például, hogy átalakítja-e a 40 milliárdos tévés piacból tavaly indokolatlanul kis részt, mind-össze 2 milliárd forintot kihasító Magyar Televízió az értékesítési rendszerét. Kérdés, meddig marad fenn a kereskedelmi csator-náknál alkalmazott kedvezményrendszer, amely viszonylag olcsóvá teszi a tévét a többi reklámhordozóhoz képest. Az RTL Klub a megnövekedett keresletre reagálva most olyan értéke-sítési rendszer kialakítását fontolgatja, amely a keresleti-kínálati viszonyokat jobban szem előtt tartja. Egy esetleges áremelés nemcsak a tévés piacot rendezheti át, de akár a médiumok arányát is a hazai reklámtortában.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik