Gazdaság

Családban maradnak

Tizenkét éve alapította Rókusfalvy Pál a Roxer néven jegyzett cégcsoportot, amelyet az egykori műsorvezető testvéreivel együtt irányít.

Nem volt vicces kedvében az egyébként pikírt humoráról ismert Rókusfalvy Pál, amikor 2002 őszén “Hovatovább” című műsoráért a Magyar Televízió nem fizette ki cégének, a Roxer-csoport égisze alatt működő produkciós műhelynek 40 millió forintos járandóságát. Mivel másképp képtelen volt kisajtolni a neki járó összeget, felszámolási eljárást kezdeményezett az MTV ellen. Miután az Index hírportál megszellőztette a műsorvezető radikális lépésének részleteit, majd a sajtóhírek egymást érték e témában, az MTV hamarosan egy összegben rendezte tartozását.


Családban maradnak 1

Az incidens óta Rókusfalvy tisztes távolból szemléli a médiát. Energiái nagy részét jelenleg a cégcsoportban végzett munkája köti le. Fivéreivel tulajdonolt vállalkozása hat vállalatot fog össze.

HULLÁMLOVAS. Az úttörővasutasok fúvószenekarában kezdett trombitálni a később énektanárrá és harsonaművésszé vált Rókusfalvy Pál, aki 1983-ban Studium Dixieband nevű zenekarával megnyerte a “Ki mit tud?” című vetélkedőt. A Danubius Rádió vezetői egy általuk rendezett eseményen figyeltek fel rá, ahol nemcsak zenélt, de konferansziéként is helytállt. Így lett nem sokkal ezután a Danubius munkatársa. Már javában a kereskedelmi adó műsorvezetőjeként lovagolta az éter hullámait, amikor 1991-ben reklámügynökséget alapított. “A vállalkozásban az általam megálmodott kreatív reklám- és műsorötleteket akartam megvalósítani” – emlékszik vissza. A család első üzletembere, az 1600-as évektől nyomon követhető ősök sokadik Pálja a Roxer cégnevet a felvidéki elődöktől kölcsönözte, akik Magyarországon gyökeret verve változtatták nevüket Rókusfalvyra. A cégnév jelzi azt a törekvést, hogy a tevékenységét érdemei, és ne az ismert Rókusfalvy név alapján ítéljék meg az ügyfelek.

A kft. első megrendelője az autóriasztó rendszerekkel foglalkozó Piranha cég volt, amely kezdetben tiltakozott Rókusfalvy azon rendhagyó ötlete ellen, hogy a hirdetés ne a reklámblokkban, hanem minden beolvasott autólopást követően szólaljon meg. A javaslatot végül mégis elfogadták, ami a Piranhának és az ügynökségnek is sikert hozott. Mivel kevés volt ekkoriban a rádiós reklámokat előállító műhely, a kreatív hirdetéseket hallva egyre több megrendelő kereste meg a céget.

 

 Rókusfalvy András
44 éves, nős, három nagykorú gyermeke van. Építőmérnöki és tanári diplomáját a Műegyetemen, programozó végzettségét a Számalk Főiskolán szerezte. Hobbija a fitnesz, a vívás, illetve a motorozás testvéreivel, akikkel gyakran együtt szaggatják a Budapest környéki aszfaltot.

Rókusfalvy Pál
38 éves, elvált, két gyermek apja. Tanári diplomáját a budapesti tanítóképzőn, hivatásos klarinétzenész képesítését pedig az Országos Rendezőirodánál kapta. Hobbija az autók és a borászat. Olaszrizlingjét 2002-ben a Hegyközségi borverseny zsűrije ezüstéremmel jutalmazta.

Rókusfalvy Gábor
28 éves, nős, két gyermeke van. Marketingdiplomáját a gödöllői agráregyetemen szerezte. Szabadidejében gyermekeivel foglalkozik. Teniszezik, fallabdázik, szeret Ázsiában utazgatni és barangolni a gasztronómia világában. Kedvenc ízeire a francia és az olasz konyhában bukkant rá.

Roxer-csoport
A három fivér tulajdonában lévő, önálló irodaházzal rendelkező, 40 főállású embert foglalkoztató cégcsoport 2002-es összforgalma elérte a 2 milliárd forintot. A bevételeket öt cég generálta:

Roxer 2.0 Reklámügynökség Kft.
• Marketingkommunikáció
Roxer-HD Rendezvényszervező Kft.
• Rendezvényszervezés
• Event marketing
ArtMédia Kft.
• Médiakutatás
• Médiaterezés
• Médiafoglalás
• Kampányelemzés
Kis Herceg Gasztronómia Kft.
• Catering
Roxer Produkció Kft.
• Televíziós műsorkészítés
Roxer Lízing Kft.
• Termelőeszközök tartós bérbe adása
• Irodaház üzemeltetése

A rádióreklámok médiafoglalási tevékenységéből komoly forgalmat bonyolító kft.-t Rókusfalvy néhány évig egyedül vezette. Amikor a cég növekedni kezdett és szakemberhiánnyal küzdött, Pál elsőként bátyját, Andrást csábította oda, aki kezdetben számítógépes szaktudását és rendszerszemléletét hozta a vállalkozásba. Később a legkisebb fivér, a marketingdiplomával rendelkező Gábor is csatlakozott a tevékenységi körét egyre inkább szélesítő Roxer Kft.-hez, mely a rendezvényszervezést, a cateringet és a lízingtevékenységet is felvette repertoárjába. A tevékenységburjánzás okán a Rókusfalvy testvérek a különböző funkcióknak megfelelően racionalizálták a kft.-t, majd a három fiú a felelősségi területeket is felosztotta egymás között. “András viszi a lízingcéget, a csoport jogi dolgaival és pénzügyeivel egyetemben. Ő az, aki a földön jár, és ha kell, visszaránt bennünket a realitások talajára” – mondja az egykori rádiós. A bölcs és a világot sztoikus nyugalommal szemlélő András 17 évvel fiatalabb Gábor nevű öccséről azt állítja, csalhatatlanok az ösztönei, továbbá Pál ötleteinek kivitelezésében ügyes. Ő vezeti a rendezvényszervező és catering céget, míg Pál feladata a produkciós iroda és a reklámügynökség irányítása.

“Hatan vagyunk testvérek” – árulja el Rókusfalvy, akinek természetes, hogy partnerként, tulajdonostársként olyan embereket vesz maga mellé, akikben maximálisan megbízik. “Mivel egy családból jövünk, könnyű együtt dolgoznunk. Azonos az értékrendünk, ugyanazokat a morális elveket valljuk, és az üzleti tisztességről alkotott véleményünk is hasonló. Ezért sem alakulhat ki közöttünk bizalmi válság” – veszi át a szót András, hozzátéve, hogy három lánytestvérük másfajta pályára orientálódott, s ezért nem vesznek részt a Roxer munkájában. Szilvia orvosként, Ildikó értékesítési vezetőként, Ilona pedig könyvtárosként dolgozik.

A cégcsoport az egymást kiegészítő tevékenységek miatt ma már a megrendelő teljes körű kommunikációs elvárásait is képes kielégíteni. Ha igény van rá, reklámot készít, az eseményhez kapcsolódóan rendezvényt szervez, sőt, az akár több ezer főt kiszolgálni képes catering és a cég saját étterme a vendégek étkeztetésére is lehetőséget ad.

ÜGYFÉL-FINANSZÍROZÁS. Rókusfalvyék az autóipartól a gyógyszerszektorig számos multinacionális céget fel tudnak mutatni referenciaként. A komoly megrendelőkig vezető út azonban nem volt teljesen sima. Apróbb kudarcok a 12 év alatt természetesen őket is érték. “Ilyen probléma a cégen belül kinevelt kollégák megtartása, ugyanis a nemzetközi vállalatok a nagyobb fizetés ígéretével néha elcsábítják egy-egy drágán és évek alatt kinevelt szakemberünket” – mondja Rókusfalvy András. Gond az is, hogy a megrendelők csak a munka elvégzése után fizetnek, az alvállalkozók viszont előre kérik járandóságukat. Gyakran kényszerül a cég emiatt arra, hogy multinacionális ügyfeleinek előfinanszírozza a reklámkampányát.

Vidus Ildikó, az OTL Reklámügynökség ügyvezető igazgatója állítja, a Roxernek jó hitele van a szakmában. A cégcsoport mögött álló szaktudást ő maga is elismeri, családcentrikusságukat, összetartásukat pedig irigylésre méltónak tartja. Ugyanakkor azt is látja: mindhárom fiú erős egyéniség, ezért az övéktől különböző álláspont elfogadtatása a cégcsoporton belül sosem egyszerű feladat.

A hat cégből a legutóbbi pénzügyi évben a rendezvényszervezéssel foglalkozó végzett az első helyen – tudtuk meg Rókusfalvy Gábortól. Hozzátette azonban, hogy ha az egyik vállalkozás nem lenne sikeres, az visszahatna a többire is. Gábor ugyanakkor hangsúlyozta, számukra nem feltétlenül az árbevétel a siker mértékegysége. Mindhárman büszkék arra, hogy 2002-ben a cégcsoporton belül működő kommunikációs-rendezvényszervező cég nyerte el a legtöbb tendert Magyarországon az úgynevezett btl (below the line – vonal alatti, azaz nem a klasszikus reklámeszközöket használó) ügynökségek között. A Kreatív Reklámverseny zsűrije pedig – a multinacionális reklámcégek gyűrűjében – Bronz Penge-díjjal jutalmazta a reklámügynökség munkáját.

A cég sikereit András, a legidősebb fiútestvér a jó csapatmunkának tulajdonítja. “Tevékenységünket, az igényeknek megfelelően, folyamatosan tudjuk változtatni. Ez komoly fegyvertény a multinacionális ügynökségekkel szemben, melyek olykor túl szabályozottan működnek, s az egyedi igényeket bizonyos esetekben rugalmatlanabbul kezelik, mint egy, a miénkhez hasonló vállalkozás.”

Noha sok a munka a Roxeren belül is, a testvérek a szívüknek legkedvesebb vállalkozásokat a cégcsoporton kívül vezetik. András fitneszgépek forgalmazásával foglalkozik, míg Gábor ínyenc éttermeket üzemeltet. Pál, az egykori általános iskolai énektanár, aki sokszor feleltette a kisiskolásokat kedvence, az “A csitári hegyek alatt” című népdalból, ma a nótát legfeljebb etyeki vendégfogadójának zenészeivel húzatja a fülébe. Cégcsoporton kívül működő vállalkozása ugyanis az étterem üzemeltetése, akárcsak a hobbi-borászat az etyeki lankákon. Itt szervez május 24-én hagyományteremtő jelleggel borfesztivált, ahol a honi híres bortermelők mellett maga is bemutatkozik olaszrizlingjével. Jelenleg cégének és a borászatnak él, ám nem akar szakítani a képernyővel – igaz, nem is célja minden áron visszatérni a médiába. “Bosszankodom, hogy milyen irányt vesz a televíziózás. Mint kreatív produkciókat előállító cégvezetőt, engem elszomorít a valóságshow-k kivitelezése. Ezért is örülök – fejtegeti Rókusfalvy Pál -, hogy megalapítottam a Roxert, s nem kell fölösleges kompromisszumokat kötnöm a megélhetésem miatt.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik