Gazdaság

Egy illúzióval szegényebbek

lettünk megint. Az elmúlt fél év folyamán úgy tűnt, mintha a Malévnál az üzleti szempontok elsőbbséget élveztek volna.#<# Sajnos azonban nem így van. Mert bár úgy látszott, hogy az állami tulajdonos belátta, saját erőből kell felkészítenie a piaci versenyre cégét, most a régi kamarillapolitika érvényesül a nemzeti légitársaságnál. Tavaly novemberben az átalakításra azt az “ős-maléves” Antal Erzsébetet választotta ki az ÁPV Rt. vezetése, aki már évek óta a gazdaságossági szempontok mellett kardoskodott, s aki képes volt rövid idő alatt egy olyan terv alapjait prezentálni, amelynek révén ki tud kecmeregni a légitársaság a masszív veszteségességből. A vezérigazgatónak azonban váratlanul mennie kellett, ráadásul a tulajdonos nem adott elfogadható magyarázatot a döntésére. Azt, hogy az átalakulási program valóban jó-e, ma még nehéz megmondani, de vélhetően az egyetlen lehetőség a Malév számára. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a tulajdonos tetszését megnyerte, mert már eddig is 23 milliárd forintot fordított a megvalósítására. A társaság május végi közgyűlésén megerősítették a program támogatását, sőt Szarvas Ferenc, a Malév elnöke még Antal menesztésekor is kiállt mellette. Csak találgatni lehet tehát, miért kellett felállnia a néhány napja még üdvöskének tartott menedzsernek. Azt a kézenfekvő magyarázatot, hogy a tulajdonos ÁPV Rt. első embere személyesen tartott igényt a váltásra, maga a vagyonkezelő tagadja. Pedig a személyes viszony elmérgesedése valóban vis major lehetne. Ha nem személyi természetű az ellentét, akkor szakmai – merül fel óhatatlanul a feltételezés. Ezt az elméletet az is alátámasztja, hogy néhány hónappal ezelőtt az ÁPV Rt.-nél is hasonló hirtelenséggel következett be a váltás, a piac által elfogadott Ganspergert az addig háttér-, párt- és Simicska-emberként ismert Faragó Csaba váltotta fel. Lehet, hogy Antal menesztése a “ganspergeri” vonal egyik prominensének szól. Persze az is lehet, hogy a tulajdonos egyszerűen úgy gondolja, miután a “mór megtette kötelességét (lecserélte az összes korábbi Malév-vezetőt és megvívta a harcát a szakszervezetekkel), a mór mehet”. Álljon bármi a háttérben, annyi biztos: nehéz lesz elfogadtatni azokkal, akikkel a Malév rövidesen szövetségi partnerségre szeretne lépni, hogy a társaságnál a tulajdonos kiszámíthatóan viselkedik. Márpedig e meggyőződés hiányában komoly cég nem tárgyal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik