Gazdaság

Westel-összevonás – Hatvanék visszavonulnak

Mobiltelefon társaságai de facto összevonásával egyszerűsíti magyarországi portfólióját a Matáv és a Deutsche Telekom (DT.

Hatvanék régóta tudják, hogy nem kerülhetik el a névváltoztatást. Mégis meglepődtek, amikor a múlt év végén kiderült, hogy a DT elvárásainak megfelelően a Westel Rádiótelefon Kft. csaknem minden tevékenységét a Westel Mobil Távközlési Rt. veszi át 2001-ben. A mintegy 300 munkatárssal dolgozó cégnél csak az ajtók melletti névtáblák utalnak a korábban ott dolgozókra. A mai elképzelések szerint a társaságnak legfeljebb 25-30 alkalmazottja marad.

Westel-összevonás – Hatvanék visszavonulnak 1Hatvanék ennek ellenére egyelőre nem veszik fel a Harmincék nevet – úgy 2005-ig biztosan nem. Addig a tulajdonosokat a Westel Rádiótelefon Kft. tevékenységének, szolgáltatásainak fenntartására kötelezi a magyar állammal 1989-ben megkötött koncessziós szerződés. A jogászoktól igen aprólékos munkát igényelhetett azoknak a kiskapuknak a megtalálása, amelyek lehetővé tették, hogy a “Westelek” az állammal kötött szerződéseik megsértése nélkül tehessék meg az első lépéseket az összeolvadás felé.

SZERZŐDÉSEK. A koncessziós szerződések a két Westel együttműködésére csak akkor adnak lehetőséget, ha az valós költségekkel igazolható üzleti megállapodásokon alapul.

A Westel Rádiótelefon Kft. székháza előtti parkolóban februárban már többnyire a másik Westel gépkocsijai várakoztak. A 0660 látványos leépítésének azonban nem székházfoglalás volt a célja. Az előre elkészített hivatalos magyarázatokban a kulcsszó minden bizonnyal a racionalizálás. Azt, hogy a Westel Rádiótelefon Kft. 250-260 dolgozó elbocsátásával együtt járó “átalakítása” jótékony hatással volt a tulajdonos Matáv hatékonyságára, a szakértők nem vitatják. De a lépés mögött meghúzódó valós okok között fontosabbnak tartják, hogy a DT-nek és a Matávnak aligha lehet szüksége egyszerre két magyar mobiltelefon-társaságra.

S hogy a Westelek közül melyikre van kevésbé szükség, évek óta nem okoz fejtörést. A tulajdonosi értékítéletet ezzel együtt sokáig befolyásolták a kormányzati rádiókommunikációs rendszerek kiépítésében és üzemeltetésében való részvételhez fűződő remények. Tavaly viszont egyértelművé vált, hogy a TETRA-szabványra épülő digitális rádiórendszerekről belátható időn belül nem születik döntés. Vagy ha mégis, az nem a 0660-nak, hanem a Magyar Posta-Antenna Hungária párosnak kedvezne. Ez pecsételte meg véglegesen az első magyarországi mobiltelefon-szolgáltató sorsát.

VARIÁCIÓK EGY TÉMÁRA. A bennfentesek nem vitatják, hogy a tulajdonosok több lehetőség között is választhattak, miként szabaduljanak meg feleslegessé vált cégüktől. A legkézenfekvőbbnek talán a Westel Rádiótelefon Kft. eladása látszhat. Ezt a lépést azonban a piacát féltékenyen őrző Matáv nem engedheti meg magának. A 0660 ugyanis, bár lényegesen szerényebb eredményeket produkált, mint a 30-as Westel, az elmúlt években nyereséges volt. Továbbá a szolgáltatásaihoz használt 450 megahertzes frekvenciatartomány is komoly üzleti értéket képvisel. Ráadásul a ma már korszerűtlennek számító analóg hálózat fejlesztésére is készültek tervek. Miközben tehát a Matávnak a társaságra már nincs igazán szüksége, versenytársai számára vonzó befektetés lehet.

A Westel Rádiótelefon Kft. bezárása szintén nem lenne járható út a tulajdonosok számára. Elsősorban azért, mert a cég szerződése még nem teszi lehetővé a roló lehúzását. S ha valamiképpen mégis sikerülne megegyeznie az állammal a bezárásról, akkor is le kellene mondania a rádiótelefon-szolgáltatásokhoz használt frekvenciatartományról.

MobiltörténelemA Westel Rádiótelefon Kft.-t 1989-ben a Matáv és a US West – a későbbi MediaOne – alapította. A cég kevesebb mint egy évvel később, 1990. október 15-én indította meg szolgáltatásait Budapesten. Tevékenységét, fejlődését 1994-ben alapvetően megváltoztatta a két digitális hálózatot üzemeltető mobiltelefon-társaság, piacra lépése. A szolgáltatók közti tisztességes verseny feltételeinek biztosítása érdekében a Westel-társaságok együttműködését kezdettől igyekeztek korlátok közé szorítani. Ezért koncessziós szerződéseikbe számos biztosítékot építettek be. Ennek ellenére már a digitális hálózatok indulása után néhány hónappal konkurensei jogtalan együttműködéssel vádolták a két céget.

A GSM-rendszerek gyors fejlődése, a hagyományos analóg rendszerekénél jobb minőségű szolgáltatásai lelassították, majd végleg leállították a Westel Kft. ügyfélkörének bővülését. Jelentős változást hozott az 1999-es esztendő a Westel-társaságok életében. MediaOne ugyanis eladta a Deutsche Telekomnak mobilportfóliója egy részét. Ez magában foglalta a két magyar mobiltelefon szolgáltató 49-49 százalékos részvénycsomagját is. A két csomagot a DT megvételre ajánlotta a Westelekben 51 százalék tulajdoni hányaddal rendelkező Matávnak.

A 0660 tevékenységeinek átadásával és a megfelelő jogi háttér kidolgozásával természetesen nem oldódott meg a társaság körüli összes probléma. A távközlési piacon 1990 óta szereplő vállalkozásnak 1999 végén 98 ezer, tavaly decemberben csaknem 76 ezer előfizetője volt. Kétségtelen, hogy ez alig valamivel több, mint amit a piacvezető mobiltelefon-szolgáltatók egyetlen nagyobb akciójukkal összegyűjthetnek. Ettől függetlenül az analóg szolgáltató ügyfelei a következő években joggal tartanak igényt a Westel Rádiótelefon Kft. szolgáltatásaira. A külföldi példák alapján valószínű, hogy a 0660-as előfizetőket a 30-as Westel megpróbálja majd átcsábítani hálózatába.

ÁTCSÁBÍTÁS. A szolgáltató cserét forszírozó akciók – ahogyan az külföldön is történik hasonló esetben – feltehetőleg a Westeleknél sem terhelik majd az érintett előfizetők pénztárcáját. Az “etikett” szerint az analóg telefont digitálisra cserélőknek nem kell fizetniük új telefonjukért. Ez viszont nem sokat változtat azon, hogy a 0660 hálózatában kedvezőbbek a tarifák, mint a GSM szolgáltatóknál. Az pedig aligha hihető, hogy a megszokott szolgáltatójukat feladók, a digitális hálózat örömeiért cserébe zokszó nélkül egyenlítik majd ki a magasabb végösszeget tartalmazó számlákat. Ezért várhatóan jóváírással, vagy speciális tarifával kedveskedik majd a digitális szolgáltató az analóg testvértől átvett ügyfeleknek.

További problémaként jelentkezhet az előfizetők átcsábítása során, hogy egyes területeken csupán a Westel Rádiótelefon Kft. telefonjai működnek. Az egyéni előfizetők kiszolgálásánál azonban nagyobb gondot okozhat a Westelnek az analóg telefonokat használó nagy, üzleti előfizetők igényeinek kielégítése.

Évekkel ezelőtt a közlekedés biztonságának javítása érdekében helyezte el vonatain a 0660 korlátozott hívási lehetőséget kínáló, speciális készülékeit a MÁV Rt. A társaságnál úgy tartják, megszokott berendezéseiket csak akkor lesznek hajlandók GSM telefonokra cserélni, ha az új készülékek mindenütt működnek, ahol a jelenlegiek. Emellett a vasút számára nem elhanyagolható szempont az sem, hogy többszáz készülékének cseréje mennyibe kerülne. Az pedig valószínűleg a 0660 hálózatát használó valemennyi nagyfelhasználó számára meghatározó kérdés, mennyivel kerül majd többe a GSM készülékek üzemeltetése.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik