Gazdaság

Betonútépítő Nemzetközi Rt. – Csődegyezség, felszámolás vagy tulajdonosváltás?

Pénteken tartja hitelezői konferenciáját a Betonútépítő Rt. A 600 hitelezőnek választania kell a 13 milliárd forint adósságot felhalmozó cég felszámolása, illetve a csődegyezség között.

Szállítóinak, döntésétől függ, folytathatja-e működését az ország egyik legnagyobb mélyépítő cége, a Betonútépítő Nemzetközi Rt. A többi között gyorsforgalmi utak, árvízvédelmi létesítmények, ipari beruházások kivitelezésével foglalkozó vállalat december végén indított csődeljárást saját maga ellen. Tulajdonosai nem vállalták az 1998 óta nehézségekkel küzdő cég egyre növekvő adósságainak és veszteségeinek finanszírozását.

Betonútépítő Nemzetközi Rt. – Csődegyezség, felszámolás vagy tulajdonosváltás? 1GAZDACSERÉK. A Betonútépítő Vállalat privatizációja során 1991-ben alakult meg a Betonútépítő Nemzetközi Rt. A szinte minden magyarországi mélyépítő beruházásban részt vevő cég olasz tulajdonosa, a Cogei 1998 elején nehéz helyzetbe került; csődje bizonytalanná tette magyarországi vállalkozása jövőjét is. Felszámolása során a tulajdonában lévő különféle érdekeltségeket árverésen értékesítették. Az 1998 májusában, Rómában rendezett liciten a magyar társaságért többen is indultak: végül a Betonútépítő Nemzetközi Rt. részvényeinek 95 százaléka a Konflax Textilkereskedelmi Kft. tulajdonába került. A fennmaradó 5 százalékot pedig a Konflax tulajdonosa, a Pannon-Flax Textilkereskedelmi Kft. vásárolta meg. A magyar textilesek összesen 1,35 miliárd forintot fizettek a vállalatért. Valószínűleg tisztában voltak vele, hogy a vállalat iránt a Fideszhez közel álló vállalkozások is érdeklődnek.

Az 1998-ban hivatalba lépett Orbán-kormány a magyar közúti beruházások, ezen belül is a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének új alapokra helyezésére, meggyorsítására tett ígéretet választóinak. A szakértők által megkérdőjelezett finanszírozási elképzelésekre épülő, kétségtelenül grandiózus tervek megvalósítása azonban elképzelhetetlennek látszott “saját”, vagy legalábbis a kormányhoz közel álló mélyépítő társaság nélkül. Rómában pedig a Betonútépítő megszerzésének lehetőségéről lemaradtak, ezért kénytelenek voltak itthon kísérletet tenni a csorba kiköszörülésére.

A “narancsos fiúk” – ahogyan a Pannon-Flaxnál mondják – 1998 második felében tettek ajánlatot a Betonútépítő megvásárlására. A mélyépítő cég újsütetű gazdái azonban nem kívántak megválni érdekeltségüktől. A Betonútépítő a textileseknél maradt. Egyúttal bekerült azon építővállalatok közé, amelyeknek a megjelenését nem tartják kívánatosnak az állami beruházások háza táján.

A Fidesz már a parlamenti választásokat megelőző kampányában egyértelművé tette, hogy az infrastrukturális beruházások olcsóbbá tétele érdekében a hazai építő vállalkozásokat részesíti majd előnyben a külföldi tulajdonban lévő építő cégekkel szemben. A lépést a kormányzat illetékesei azzal igyekeztek magyarázni, hogy a kilencvenes években szinte teljes egészében külföldi kézbe került magyar építőipari vállalatok szerintük a reálisnál rendre magasabb áron adnak ajánlatot a többmilliárd forintos állami beruházások megvalósítására. Árkartelljük letörésére pedig a legjobb megoldást az ellenőrizhető áron dolgozó magyar cégek helyzetbe hozása kínálja. Arról viszont az illetékesek már nem beszéltek, hogy a költséges nagyberuházások pénzügyi feltételeinek megfelelni képes, eszközökkel, technikával, szaktudással kellően felvértezett mélyépítő vállalatokból 1998-ban nem volt túlkínálat.

Attól függetlenül, hogy a megfelelő honi cégek hiányáról a kormány képviselői nem beszéltek, gőzerővel dolgoztak a probléma megoldásán. Elemzők szerint ez volt az egyik oka annak is, hogy a kormány döntései ellenére 1998-ban és 1999-ben nem indította meg a gyorsforgalmi-úthálózat akkor nettó 600 milliárd forintos költségűre tervezett fejlesztési programját. A többmilliárd forintos beruházásoknak minden szempontból megfelelni képes cégek hiányára csak 2000-ben találták meg a megoldást. Az első autópálya-beruházást, az M3-as Füzesabony és Polgár közti szakaszának megépítését a Vegyépszer Rt.-re és a Betonút Rt.-re bízták. (Ez utóbbi a Betonútépítő Rt.-hez hasonlóan a Betonútépítő Vállalatból jött létre.)

KISZORULÓBAN. Az állami infrastrukturális beruházások két évig tartó szünetelése alatt a külföldi tulajdonban lévő építő cégekhez hasonlóan a Betonútépítő Nemzetközi Rt.-nek is egyéb megbízások után kellett néznie. A társaságnál nem tagadják, a gyorsforgalmi utak építéséből való kiszorulás mellett a cég elvesztette megbízásait az árvízvédelmi létesítmények építésénél is. A vállalat már csak az önkormányzati utak, ipari létesítmények, bevásárlóközpontok, elkerülő utak kivitelezésénél tudott megbízást szerezni. A szakértők szerint a Betonútépítő Rt. számára egyre nagyobb gondot okozott, hogy a cég csupán megkötött szerződéseire kaphatott hitelt a pénzintézetektől. Ilyen szerződésekből viszont egyre kevesebbet tudott felmutatni. Működésének fenntartásában növekvő szerephez jutottak a szállítói hitelek. A 2 milliárd forintos jegyzett tőkéjű cég 2000 decemberére már 13 milliárd forintnyi tartozást halmozott fel. Emellett megrendelései összértékének zsugorodása miatt egymás után hagyták el az elsősorban útépítéshez értő szakemberek is.

A távozók egy része a Vegyépszer Rt.-nél próbált szerencsét. Az elemzők ezzel együtt úgy látják, a Vegyépszer nemcsak autópálya-építéshez értő szakembereknek, de az M3-as megépítéséhez szükséges műszaki kapacitásoknak is híján van. Erre utal, hogy a Vegyépszer tavaly több ízben is tárgyalt a Betonútépítő Nemzetközi Rt. megvásárlásáról. A hírek szerint az M3-as építésében egyre nagyobb lemaradással és szaporodó minőségi kifogásokkal küzdő társaság az utolsó kísérletet 2000 decemberében tette a cégvásárlásra. A Pannon-Flax ugyan továbbra sem volt hajlandó megválni cégétől, ám a Betonútépítő Nemzetközi Rt. saját maga elleni csődeljárásának megindítása hozzásegítheti a Vegyépszert a társaság feletti irányítás megszerzéséhez.

A Betonútépítő Rt. január 12-én tartja hitelezői fórumát. A vállalat néhány alvállalkozója, szállítója azonban már a múlt héten ajánlatot kapott lejárt követelése megvásárlására. Az ajánlatok mögött az elemzők szerint feltehetőleg a Vegyépszer, vagy a hozzá közel álló vállalkozások állnak. A szakértők úgy látják, a Vegyépszer esélyeit javítja, hogy egy jelentősebb követelés-csomagot egyben megszerezhet, mégpedig szinte ingyen. A Betonútépítő ugyanis 800-900 millió forinttal tartozik a Postabank, a Magyar Fejlesztési Bank és a Konzumbank hármasának. Az pedig nem lenne meglepő, ha az állami befolyás alatt álló pénzintézetek lemondanának követeléseikről a Vegyépszer javára.

HITELEZŐI SZEMPONTOK. A hitelezői fórumon dől el, hogy elhúzódó felszámolási eljárásnak, egy esetleg csődegyezség megkötéséhez vezető 90 napos tárgyalássorozatnak, vagy netán új tulajdonoshoz kerülésnek néz elébe a Betonútépítő Rt. Ezzel kapcsolatban a társaság összesen közel 600 hitelezőjének együttesen kell állást foglalnia. A hitelezők közül néhányan úgy gondolják: a Betonútépítő felszámolása a szállítók, alvállalkozók számára nem lenne előnyös megoldás. A cég megszűnésével ugyanis tovább szűkülne a potenciális megbízók köre. De nem elhanyagolható szempont az sem, hogy ritkán hallani olyan felszámolási eljárásról, amelynek végén a szállítók visszakapják pénzüket, vagy annak legalább egy részét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik