Gazdaság

Egy válság anatómiája

ELTÉRŐ VÁLLALATI KULTÚRÁK. A német és az amerikai cégvezetők közötti megfelelő kommunikáció hiánya és a kölcsönös bizalmatlanság a kezdetektől jelen volt. Detroitban mindig is tartottak a németek “hatalomátvételétől” – Zetsche kinevezésével ezek az aggodalmak most felerősödhetnek.

ERŐSÖDŐ RIVÁLISOK. A Ford, a GM és több japán gyártó versenyképes új modellekkel rukkolt elő a Chrysler által korábban uralt furgon- és sportterepjáró-piacon, s agresszív értékesítési stratégiájukkal komoly csapást mértek a Chryslerre. Ez utóbbi helyzetét nem könnyíti meg, hogy a jelenlegi helyzetben egy időre nyilván kénytelen lesz félretenni az új modellek terveit.

HIBÁS ELADÁSI STRATÉGIA. A korosodó modellek eladhatósága érdekében a Chrysler – a GM és a Ford példáját követve – kiugróan magas, autónként akár 2000 dolláros kedvezményt is adott a vevőknek, az új modelleknél pedig hosszabb távon szintén tarthatatlanul alacsony bevezető árakat alkalmazott. A túlméretezett – 4400 tagú – dealer-hálózatnak nem volt kifizetődő a Chryslerek értékesítése, sőt az ösztönzők nyár közepi visszafogására, majd kapkodó újbóli bevezetésére válaszul még csökkentették is a megrendeléseiket, tovább növelve a gyár elfekvő raktári készleteit.

“NAGYLELKŰSÉG” A BESZÁLLÍTÓKKAL. Kiderült, hogy a szerződéskötésben nem jeleskedő Chrysler mind a GM-nél, mind a Fordnál többet fizetett ugyanazoknak a beszállítóknak ugyanazokért az alkatrészekért. Ráadásul, az így keletkező gyártási veszteség most könnyen az eladási oldalon jelentkezhet, mivel a költségcsökkentési kényszer hatására a cég alighanem olcsóbb, de kevésbé megbízható termékeket előállító beszállítókat keres majd.

ELVÁNDORLÓ TEHETSÉGEK. A Chrysler bizonytalan helyzete távozásra ösztönözheti – és a konkurencia karjaiba lökheti – a legjobb menedzsereket, mérnököket, formatervezőket. A fúzió után már így is megvált a cégtől Robert Eaton, a frigyet tető alá hozó Chrysler-elnök, Tom Gale, a többek között a sikeres Viper sportautókat formába álmodó fődizájner, illetve a most menesztett James Holden elődjeként 1999 végén leváltott Thomas Stallkamp.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik