Gazdaság

ÖSZTÖNZŐ UTAZTATÁSOK – Mindenből a legjobbat

Munkahelyek esetében vonzó tulajdonság, ha lehetővé teszik az alkalmazottak továbbképzését, nemzetközi tapasztalatszerzését. Még jobb, ha ezt ráadásul fejedelmi körülmények övezik.

Életének nagy fordulataként élte meg a gyógytornászból ügynökké avanzsált asszony, hogy szabadságát évek óta valamilyen egzotikus helyen – a Távol-Keleten, Bali szigetén, netán Dél-Amerikában – töltheti. A társaság, amelynek dolgozik, az ösztönzés fontos részének tekinti a legjobban teljesítők számára nyújtott jutalomutazásokat (angol szóval “incentive”, azaz ösztönző utakat), amelyek ebben a formában Magyarországon egyelőre nem jellemzőek. A PricewaterhouseCoopers (PwC) fizetési felmérésében (Figyelő, 2000/28. szám) részt vevő cégek körében nem nagyon elterjedt a jutalomutaztatás. “Igaz, az erre vonatkozó kérdésre néha megemlítik, hogy például a legjobb értékesítő szakembereket utazási utalvánnyal jutalmazzák” – tudtuk meg Csóka Krisztinától, a PwC menedzserétől.

KIVÉTELESEN. A Motorolánál tavaly teljesítmény alapján pontokat kaptak az értékesítők, s ezeket jutalomutazásra válthatták be. Aki elérte a maximális pontszámot, az egy hetet tölthetett egy általa kiválasztott egzotikus helyen. Az idén azonban nem alkalmazzák ezt az ösztönzési formát. Mint Hanák Zoltán értékesítési vezető elmondta, nemzetközileg egységes rendszert működtetnek, s annak keretében központilag döntik el – törekedve a változatosságra is -, hogy milyen módon motiválják a dolgozókat.

Az üzleti életben az incentive jelzővel illetik azokat a vállalati utakat is, amelyeknek valamilyen továbbképzés a fő célja, ám a külső szemlélő számára irigylésre méltóak a körülmények. A munkatársak számára maga a tanulási lehetőség is ösztönző erejű, hát még akkor, ha ennek révén olyan helyre jutnak el, ahová saját zsebből nem lenne módjuk.

A magyarországi Siemensnél az idén először kerítettek sort incentive útra: a hannoveri Expo 2000-re utaztak el két napra a dolgozók is azon a chartergépen, amelyen üzleti partnereket is kivittek a világkiállításra. “Partnereinket rendszeresen meghívjuk olyan nemzetközi bemutatókra, amelyeken a Siemens markánsan jelen van. Ilyen például a CeBIT és a hannoveri Industrie Messe” – mondja Bíró Péter kommunikációs igazgató. A németországi expo azonban különleges rendezvénynek számít a cég életében: a müncheni központú multinacionális vállalat a világkiállítás egyik fő támogatója, ez a cég telepítette a számítástechnikai rendszert, s a természet, a technika, az ember jövőjét bemutató pavilonsorban az egyik műszaki víziót a Siemens mutatja be sanghaji modelljével. Ezért az igazgatóság úgy döntött, az alkalmazottak számára is hasznos a kiállítás megtekintése. Az egyes területek vezetői választották ki, kik menjenek. “Egy ilyen út nemcsak a munka szempontjából hasznos, de a céggel való azonosulást is segíti. A Hannoveri Expón a munkatársak igazán büszkék lehettek a Siemensre” – mutat rá Bíró Péter, aki fontosnak tartja, hogy az alkalmazottak pontosan ugyanazt a kiemelkedő színvonalú ellátást kapták, amilyent a partnerek.

FELFUTÓBAN. A DER Német Utazási Iroda szerint egyre nő a kereslet az incentive utak iránt. Ezek általában egyhetesek, és mindig egybekötik azokat tréninggel, továbbképzéssel, kinti cég meglátogatásával. Az utazást többnyire olyan feltételekkel szervezik meg, hogy a résztvevők a kintlét minden percében érezhessék: a meghívó fontosnak tartja a cég érdekében végzett munkájukat. Igaz, a DER-nél úgy tapasztalják, Magyarországon egyelőre nem általános a fejlett piacokon tapasztalható szokás, hogy “mindenből a legjobbat” alapon állítsák össze a programot. A vállalatok a lehetőségeik figyelembevételével 3-5 csillagos szállodákat foglalnak. A megbízók többnyire külföldi érdekeltségű nagyvállalatok, de szaporodik a magyar tulajdonban lévő cégek száma is. Úti célként valamelyik európai tengerpartot, Dél-Amerikát, a Karib-tengert vagy a Távol-Keletet jelölik meg. “Irodánk 20-tól 300 főig szervezett már utat különböző tengerpartokra, Ausztriába, illetve valahová a tengerentúlra” – mondja Szilágyi Rita turisztikai értékesítési vezető.

Hivatalos programot már csak azért is érdemes beiktatni, mert ebben az esetben az adózás jóval kedvezőbb (lásd külön írásunkat). A szóbeszéd szerint sok vállalatot éppen ez motivál. Az Amway Hungária Marketing Kft. esetében azonban nyilvánvaló az üzleti cél. A cég előre meghirdetett feltételek mellett, teljesítményük alapján hívja meg vezető termékforgalmazóit külföldi üzleti tanácskozásra. Mint Gárdus Péter ügyvezető igazgató rámutat, ha valaki tartósan magas forgalmat ér el, sok száz vagy sok ezer ember munkáját képes irányítani, akkor nyilvánvalóan az átlagosnál sokkal nagyobb beleszólást kell kapnia a cég ügyeibe. Az ilyen munkamegbeszéléseket az Amway is igen kellemes körülmények között tartja meg, a legutóbbira például Kréta szigetén került sor.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik