Gazdaság

INTERAKTÍV SZABADALMAK AMERIKÁBAN – Jövőbelátók

A Gemstar nevű cég szabadalmai és az interaktív televíziózás átformálhatják az elektronikus kereskedelmet.

Kritikusai szerint Henry C. Yuen a legretitegettebb fickó az amerikai televíziózásban. A 49 éves, vékony, szemüveges ex-matematikus a kaliforniai Pasadenában található kisvállalat, a Gemstar International Group vezetője. Vállalatánál csupán 200 embert foglalkoztatnak, a Gemstar azonban egy több mint 90 szabadalomból álló csomaggal rendelkezik, amellyel lehetővé válik a vásárlás a tévé képernyőjén keresztül, valamint információkhoz lehet majd hozzájutni néhány gombnyomás segítségével.

Az elkövetkező öt év során a szórakozás és az elektronikus kereskedelem interaktív termináljává vélhetően átalakuló tévékészülékek nézői már a távirányítók kibővített funkcióit vehetik igénybe – lényegében gombnyomással vásárolhatnak majd.

Ha a műsorszolgáltatók, a kábeltévés és a műholdas társaságok az új internetes divat szerint hozzákezdenek a hiperlinkek és a hirdetési felületek megtervezéséhez, óhatatlanul beleütköznek Henry Yuenbe és szabadalmaiba. “A televíziós ipar hamarosan megismerkedhet azzal a problémával, hogy egy vállalat a szabadalmak terén domináns pozícióval rendelkezik” – vetíti előre Seth H. Ostrow, a Gemstar ügyeiben jártas New York-i szabadalmi ügyvivő.

SZÖKŐÁR. A Gemstar fenyegetését néhányan már felismerték. Két éve a Scientific Atlanta indított trösztellenes támadást a céggel szemben, amihez később a Time Warner Cable is csatlakozott. Ráadásul a washingtoni igazságügyi minisztérium felülvizsgálja a Gemstar és a TV Guide 9,2 milliárd dollárosra tervezett fúzióját. A szenátus egyik albizottsága máris figyelmeztetett: az új páros korlátozhatja a versenyt a tévékészülékek és az internet összekapcsolásával.

Sok hűhó semmiért? Amint a szélessávú adatátvitel szele megcsapja a televíziózást, a nézők rögvest böngészhetik az elektronikus programfüzetet, ami nem csak a közelgő eseményekről tudósít majd, de lehetővé teszi, hogy mozifilmeket rendeljenek, vásárlásokat bonyolítsanak le, tévéműsorokat vegyenek fel. Ehhez hasonló kényeztetésben már most is részesülhetünk a digitális műholdas rendszereken, például a DirecTV-n keresztül (az amúgy szintén a Gemstar egyik licence). “A 2005-re mintegy 80 millió amerikai háztartásban működő elektronikus programfüzet 23 milliárd dolláros reklámbevételt és 13 milliárd dolláros kereskedelmi forgalmat jelent majd” – állítja Josh Bernhoff, a Forrester Research internetes tanácsadó cég televíziós szakértője. “A Gemstar szinte minden egyes dollárból részesedni fog” – teszi hozzá.

A cég számára ez ugrásszerű fejlődési lehetőséget biztosít. A tavalyi 166,4 millió dolláros bevételének nagyobb részét a tévékészülékek gyártóinak eladott VCR Plus licenc jogdíjából szerezte. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy az újságokban feltüntetett kódszámok alapján az emberek műsorokat vegyenek fel. (Nálunk ShowView néven kínálnak ilyen szolgáltatást. A szerk.) Ennél azonban a Gemstar sokkal többet nyújt. Szeretne tévéadásokat vagy reklámokat szerepeltetni a képernyőn a programajánlatokkal egy időben? Beszéljen Yuennel. Mit szólna hozzá, ha a nézőknek lehetőségük lenne a tévéműsorok tárgyszavak szerinti csoportosításához, személyre szabott műsorfüzethez, illetve ahhoz, hogy a képernyőn egy gombot megnyomva mozifilmeket vagy tévéműsorokat vegyenek fel? Ezeket a különleges szolgáltatásokat a Gemstar már levédette. Ezt bánhatja most a piacon potenciálisan érintett Sony, a Zenith, a Sharp, a DirecTV-hez hasonló műholdas társaságok, valamint a legtöbb kábelszolgáltató. A Microsoft a WebTV-ben használt programfüzetért már leperkálta a Gemstarnak a 45 millió dolláros licencdíját, sőt a programfüzet által generált bevétel 30 százalékát is átutalja.

A Gemstar és a TV Guide fúziója Yuen cégét egyetlen igazi versenytársával kötné össze. Múlt októberig, tehát pontosan addig, amíg a megegyezés jelei először váltak nyilvánvalóvá, a két vállalat jogi csatározásba merült azzal kapcsolatban, hogy a TV Guide saját interaktív műsorfüzete sérti-e vagy sem a Gemstar szabadalmait. A vitás kérdések rendezésére kezdeményezett tárgyalásokból nőtt ki végül a fúzió gondolata.

KORLÁTOZÁSOK. A TV Guide hatásos márkaneve mellett a Gemstar hozzájut ahhoz a 34 millió olvasóhoz, akik TV Guide magazin előfizetéssel rendelkeznek, illetve eléri azt az 50 millió háztartást, ahol a cég virtuális, tévéképernyőn lapozható programfüzetét használják. A két vállalat egyesülésének engedélyezése esetén “várhatóan korlátozzák a Gemstar licencnyújtási jogosítványait” – írta az idén márciusban az igazságügy minisztériumnak a szenátus trösztellenes albizottsága, és javasolta, hogy tüzetesen tanulmányozzák az ügyletet.

Időközben a Time Warner maga is lépéseket tett piaca védelmében. Kaliforniában, Maine-ben és Észak Karolinában arra utasította az érdekeltségébe tartozó kábelszolgáltatókat, hogy a Gemstar interaktív programfüzetét tartalmazó adatokat ne továbbítsák. A Time Warner a tervek szerint a Scientific-Atlanta tévékészülék-gyártóval saját programfüzetet fejleszt majd ki. A Gemstar erre a szövetségi telekommunikációs hatóság (FCC) elé idézte a Time Warnert. A FCC egyik kötelező érvényű szabálya szerint ugyanis a kábeltársaságok kötelesek továbbítani a “programmal összefüggő” jeleket.

Amíg a két fél azon vitatkozik, hogy a műsorfüzetek “együtt járnak-e” a programmal, a Time Warner készülékgyártója bejelentette: szövetségi szinten trösztellenes harcot indít a Gemstar ellen. A Scientific-Atlanta két keresetet is beadott már, hogy megakadályozza a Gemstar és a TV Guide fúzióját. A bírósági jegyzőkönyvek szerint a cég jogászai azt vélelmezik, hogy “a Gemstar egy jól kiszámított terv keretében egyeduralkodó pozícióra tört az interaktív, elektronikus műsorfüzetek technológiájának amerikai piacán”. A Scientific-Atlanta állítása szerint a Gemstar a fúziókkal és a felvásárlásokkal a hasonló szabadalmakkal rendelkező versenytársakat szerezte meg, a TV Guide mellett például 1996-ban a Video Guide-ot és 1997-ben pedig a Telecastot. A vállalat úgy véli, hogy a Gemstar a piaci hatalmát használta fel arra, hogy más cégekkel együtt a Scientific-Atlantától is licencdíjat követelhessen. A Gemstar tagadja a vádakat, és ellenkeresetet adott be; állítása szerint a Scientific-Atlanta által a készülékekbe beszerelt interaktív programfüzetekkel sérülnek a szabadalmai.

A licenceket védő pereskedés valóságos művészetté fejlődött a Gemstarnál. “A szabadalmak jelentik számunkra az életet” – világít rá Stephen A. Weisswasser, a Gemstar alelnöke. “Az embernek meg kell védenie a vagyonát.”

Ők aztán megvédik. Az utóbbi években a jogászként gyakorlatot szerzett Yuen szerződésszegés és a szabadalmak megsértésével kapcsolatos perek sokaságát indította vagy fél tucat vállalat ellen – a General Instrumenttől a Pioneer Electronicon Groupon keresztül a Tele-Communicationig. A kérdés az, hogy a Gemstar mennyivel lesz erősebb, ha egyesül a TV Guide-dal és megnyeri a jogi tusakodást a Scientific-Atlantával szemben. A fúzió mindenesetre összehozná Yuent a média világának két nehézsúlyú bajnokával: a TV Guide-ban érdekeltséggel bíró John C. Malone és Rupert Murdoch 21,5-21,5 százalékot szereznének az új vállalatban. Ennél fontosabb, hogy a fúzió folytán a Gemstar elérheti – a Malone tulajdonában álló és a Liberty Mediával szövetséges – az AT&T kábeleivel összekötött 14 milliónyi háztartást, illetve a Murdoch féle News Corp. birodalmának tartalmába is betekintést nyerhet.

Úgy tűnik, Yuennek emellett saját tervei is vannak. A Sonyval létrehozott megegyezés szerint a Gemstar szolgáltatja az egyedüli elektronikus programfüzetet a cég tévékészülékeiben. Yuen célja az is, hogy a média egyes területeit programszolgáltatásaival is meghódítsa – a Thomson Multimediával és az NBC-vel létrehozott közös reklámcégen keresztül. Sőt, a Gemstar megvett egy kis, vezeték nélküli üzenetek küldésére alkalmas vállalatot, remélve, hogy szükség esetén ennek révén a kábeles és műholdas társaságokat mellőzve lesz képes programszolgáltatásokat és reklámokat nyújtani, valamint a vevők megrendeléseit fogadni. “Nem tudom, nagy üzlet lesz-e ez nekünk, de talán megerősíthet bennünket a Time Warner támadásának idején” – vélekedik Weisswasser.

FIZETNI KELL. Az induló internetes vállalkozásoknak talán még több félnivalójuk van Yuentől. Vegyük csak a piciny Gist Communications helyzetét. A cég a legkiterjedtebb tévés programszolgáltatással rendelkezik az interneten, szolgáltatásának 2,4 millió egyedi nézőjén túl ügyfelei közt található a Yahoo!, az MSN és az Alta Vista is. A Gist minden vágya az lehet, hogy szolgáltatásait a tévé képernyőjén is elérhetővé tegye. A vállalatnak ezért a privilégiumért valószínűleg fizetnie kell Yuennek – vagy el kell kerülnie a Gemstart. Az utóbbi nem lesz könnyű feladat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik