Gazdaság

Légigát

Érdeklődve olvastam a vidéki repülőterek helyzetével és kilátásaival foglalkozó, Kicsik álma című cikküket (Figyelő, 2000/26. szám). Ezzel kapcsolatosan érdemes megemlékezni még egy problémáról. A vidéki repülőterek fejlődésére megítélésem szerint a következő években a belföldi szabadidős és sportrepüléseknél és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásoknál lényegesen nagyobb hatással lesz a nemzetközi légi forgalom alakulása. A kisebb regionális repülőterek utas- és áruforgalmát igazán csak a külföldi járatok számának növekedése javíthatná. Ezt viszont akadályozza, hogy a költséges a határkezelés. Ennek elsődleges oka, hogy ezeken a helyeken a Vám- és Pénzügyőrség, valamint a Határőrség ma még nem hivatalból végzi munkáját. Ismereteim szerint a szakhatóságok óránként akár 30-40 ezer forintot is elkérnek feladataik ellátásáért, ami alaposan megdrágíthatja a légi szolgáltatásokat. Megoldást jelentene, ha a nemzetközi forgalom előtt megnyitott repülőtereken az állam állná a vámkezelés és a határőr-szolgálat költségeit. Ez hosszabb távon nem is kerülne igazán sokba, hiszen ha Magyarország csatlakozik az Európai Unióhoz, belső határkezelésre már nem lesz szükség. Az unión kívüli forgalom által is használt sármelléki és debreceni reptéren ugyanakkor aligha jelentene elviselhetetlen kiadásokat a határkezelés finanszírozása.

KOVÁCS DEZSŐ

Budapest

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik