A német-amerikai DaimlerChrysler konszern hétfőn bejelentette, hogy tőkeemelés keretében 34 százalékos részesedést szerez – 2,1 milliárd euróért – a Mitsubishiben. Ezzel a DaimlerChryslernek vétójoga lesz a japán autógyártó döntéseinél, bár a Mitsubishi függetlenül irányított vállalat marad. Az eladásokat és az árbevételt tekintve a két cég együttesen bekerül a világ három legnagyobb autógyártója közé. A DaimlerChrysler és a Mitsubishi Japánban együttesen a piac 10,8 százalékát uralja, az ázsiai és a csendes-óceáni térségben másutt összesen 9,4 százalékos részesedéssel rendelkezik majd.
Az első feladat most egy kisautó kifejlesztése, amelyet az európai, az ázsiai és a latin-amerikai feltörekvő piacokra szánnak. A DaimlerChryslernek 50 százalékos érdekeltsége lesz a Mitsubishi európai gyártóüzemében, a hollandiai Nedcarban, amely az európai piacra szánt kiskocsik fejlesztésének és gyártásának fő támaszpontja. A Nedcar jelenleg a Mitsubishi és a Fordhoz tartozó Volvo Cars személyautógyár fele-fele arányú vegyes vállalata, a Volvo részét a DaimlerChrysler megvásárolja. A Mitsubishi a nehéz teherjárművek és az autóbuszok gyártásában továbbra is a svéd AB Volvo teherautógyárral működik együtt, és a DaimlerChryslerrel kötött megállapodás egyébként sem vonatkozik a Mitsubishi haszonjármű ágazatára. Az AB Volvónak egyelőre 5 százaléka van a Mitsubishiben, a hamarosan leválasztásra kerülő haszonjármű ágazatban 19,9 százalékos részesedése lesz. –