TÉNYEK. Az Európai Bizottság 1999. augusztusi határozatában engedélyezte a spanyol kormánynak, hogy 102 millió euró összegű tőkeemelést hajtson végre az Iberia légitársaságban.
HÁTTÉR. A bizottság 1996-ban úgy határozott, hogy a “piacgazdasági befektető” elve alapján a spanyol kormány 523 millió eurónak megfelelő támogatást nyújthat az Iberiának, hogy a légitársaság megkezdhesse az átalakulást. Madrid már akkor jelezte: további támogatást tart szükségesnek. A bizottság leszögezte: az ésszerűen gondolkodó piacgazdasági befektető abban az esetben hajtja végre a tranzakció második fázisát, ha beigazolódnak az első fázissal kapcsolatos várakozások. Így arra a következtetésre jutott, hogy az 1996-os szerkezetátalakítási program végrehajtását követően lesz lehetőség további támogatás nyújtására. A tavalyi brüsszeli értékelés szerint az Iberia sikeresen hajtotta végre a szerkezetátalakítást, nyereséges vállalkozássá fejlődött, jelentős osztalékot fizetett részvényeseinek. Ahhoz azonban, hogy a versenytársakkal fel tudja venni a versenyt, szükség van további tőkére, amely főként a géppark kicserélését szolgálná. A közeljövőben tervezik a vállalat privatizációját, és már számos befektető jelezte tulajdonszerzési szándékát. Ilyen körülmények között teljesen ésszerű befektetői lépésnek tekinthető a tőkeemelés, hiszen a vállalat eredményessége garantálja a támogatás teljes visszafizetését; arra legkésőbb a privatizáció befejezése előtt sor kerül. Az elmúlt években egyébként számos más légitársaság is részesült legális állami támogatásban, így az Air France, az ír Aer Lingus, a portugál TAP és a görög Olimpic Airways.
(A Rover kontra Európai Bizottság ügyről lásd a Figyelő 2000/3. számában, a Holzmann kontra Európai Bizottság esetről pedig a Figyelő 2000/6. számában közölt írásunkat.)