Gazdaság

Marketinggel érlelt aszú

A hajdani tokaji borkombinát a privatizáció során számos kisebb társaságra bomlott. Ezek közül a legnagyobb ültetvényterülettel, becslések szerint mintegy 3 ezer hektárral, a ma is magyar állami tulajdonban lévő Tokaj Kereskedőház Rt. rendelkezik; a második az Oremus, majd mintegy 100 hektárral a francia tulajdonban lévő Disznókő Rt., illetve 46 hektárral a francia-japán érdekeltségű Hétszőlők Kft. következik. Mellettük kisebb, de szintén kiváló minőségű bort termelő pincészetek – mint a Pajzos, vagy a Megyer – is hozzájutottak egy-két értékes tokaji szőlőterülethez, dűlőhöz.

Ma már valamennyi tokaji társaság kiváló borok előállítására képes, közülük a Tokaj Kereskedőház Szarvas Kft.-je mondhatja magáénak a legjobb minőség elérésére alkalmas Szarvas dűlőt. A legtöbb termelő nem csak aszút, hanem teljes helyi szortimentet készít, érdemi nyereséget mégis csak kevés pincészet tud elérni. Raskó György, a mádi tsz szőlőterületét megszerző Royal Tokaji Borászati Kft. ügyvezető igazgatója szerint a cégek többségére jellemző szerény üzleti eredménynek az az oka, hogy keveset áldoznak a marketingre. Pedig a felső tízezer számára készülő “királyok borának” nimbuszát csak így lehetne helyreállítani. A Royal ezért nem csak új borkezelési eljárásra áldoz, hanem igen erőteljesen a marketingre is (az árbevétel egyharmadát fordították ilyen célra), hogy versenyre tudjon kelni a portóival is. A 175 millió forint jegyzett tőkéjű cég angol tulajdonosai eddig 4,5 millió font (1,9 milliárd forint) értékű beruházást hajtottak végre. Öt év alatt 350-400 millió forintot költöttek arra, hogy újrapozicionálják a különleges minőségi desszertborok között a tokaji aszút. Jelenleg 32 országba exportálnak, elsősorban az Egyesült Államokba, de már az Egyesült Királyságban is bevezették termékeiket. A terjesztés a jól fizető étterem- és szállodaláncokat célozta meg, nem pedig a szupermarketeket. A Royal egyebek között az American Airlinesnak és a londoni Le Gavroche étteremnek is szállít. Az új aszúval 4 ezer forint fölé emelte a cég palackonkénti átlagárat. A minőség mellett a termék piaci sikereit annak is tulajdonítják a szakértők, hogy Nyugat-Európában reneszánsza van a tokaji aszúnak. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik