Bizony, a német autók jók. Itt van például a két klasszikus, a Mercedes és a BMW, amelyek népszerűsége nem csupán az öreg kontinensen növekszik, hanem a világ minden szegletén, azon belül persze csak egy viszonylag szűk körben. A magyar piac sem kivétel, a Mercedes tavaly csaknem 20 százalékkal, a BMW 47 százalékkal adott el több személyautót, mint 1998-ban. A titok nyitja maga a remek kocsi.
A BMW felső-középkategóriás csillagának, az új ötös sorozatnak 1995 decemberében volt a magyarországi bemutatója, egy időben a világpremierrel. Ez immár a negyedik generáció. Azóta nálunk 383 “ötöst” adtak el, ebből tavaly 102 darabot, s azoknak a fele már dízel volt (530d). A dízeldivat erősödését mutatja, hogy a család további két vadonatúj dízellel (az 520d-vel és az 525d-vel) gyarapszik ez év tavaszától. Persze a motorpaletta benzinesből is kellőképpen gazdag, hét tagú. A sportosság csúcsát a családon belül a 4 literes, 8 hengeres, 400 lóerős M5 változat jelenti, amelyet egy éve tártak a világ elé. Nem mellékes az sem, hogy az Euro NCAP törésteszteken kategóriájában a BMW ötösé lett a legjobb eredmény. Nem csak hátfájósoknak csábító biztonságnövelő az aktív ülés, amelyben még hosszabb úton sem fárad el a vezető a felfúvódó és leeresztő légpárnarendszernek köszönhetően. További csemege: az 540i Protection még a hírhedt Magnum maroklőfegyver lövését is felfogó biztonsági üvegezést, kézigránátos támadás ellen is védő karosszériát kapott.
Persze a hetvenéves biztonságiautó-építő múlttal büszkélkedő Mercedes B4 kivitelű E “páncélautóján” – az 1964-től indult ma is futó “Guard-program jóvoltából – szintén nem üt lyukat a Magnum lövedéke. A B6-B7 fokozatú Mercedes E a puskának és a kézigránátnak is ellenáll. Az E osztály nemcsak a terrortámadások elleni védettségben veszi fel a versenyt bajor riválisával, hanem a kényelem terén is: különleges extra a “masszírozós” aktív háttámla. A kategóriájában az unióban átlagosan 23 százalékos részesedéssel piacvezető Mercedes második E generációja négy éve lépett a porondra, s máig egymillió példány készült belőle (a gyár termelésének több mint harmadát adja e típus). Itthon eddig 491 darabot értékesítettek belőle, az idei terv pedig 100 darab. Tavaly mutatkozott be a némileg megújult E sorozat. Az egészen aprólékos modellprogram jóvoltából összesen 6400 variációból lehet választani. Ára szerint pedig a 9,6 milliós 200 CDI dízeltől a több mint 30 millió forintos 5,5 literes, 8 hengeres, E55 AMG változatig. A limuzin/kombi karosszériával készülő E Mercikhez hét benzines és (az új 270 CDi és 320 CDi-vel együtt ) négy CDi dízelmotor közül választhat a vevő, 116-tól 354 lóerőig; természetesen van 4×4-es, azaz 4 MATIC meghajtás is.
Ami pedig a BMW 523i és az E 240 kényelmét illeti, természetesen mindkettőben átlagon felüli a belső tér és gazdag az alapfelszereltség. Alapárért jár az automata légkondicionáló, a hat légzsák, a kényelmi elektronikai csomag. Alapárért jár a Merciben egyebek között az automatikus menetstabilizátor (ESP). Gyorsításnál megmutatkozik a sportos, rugózását tekintve is feszesebbre hangolt BMW nagyobb forgatónyomatéka. Cserébe a hatsebességes váltóval, hengerenként három szeleppel és két gyertyával ellátott Mercedes kevesebb benzinnel éri be.
A német Auto Motor und Sport összehasonlító tesztjében az E 240-est találta jobbnak a nagyobb kényelem és biztonság, a több hely miatt. (A BMW importőre megkérdőjelezi az értékelésben a rivális ilyen fokú biztonsági fölényét az EuroNCAP töréstesztek, valamint a bajor márka nagyobb lopás elleni biztonsága alapján. Itthon ugyanis tavaly kétszer annyi Mercedest – 669 darabot – loptak el, mint BMW-t.) –