Gazdaság

TOTALFINA-ELF – Vihetik

Hónapokig tartó mélyreható vizsgálódást követően az Európai Bizottság zöld utat adott a TotalFina és az Elf Aquitaine egyesülésének, azzal a feltétellel, hogy a két cég megválik több franciaországi érdekeltségétől. A versenyhatóság által is szentesített fúzióval az amerikai Exxon-Mobil, a brit-holland Shell és a brit-amerikai BP-Amoco Arco mögött a világ negyedik legnagyobb olajtársasága jött létre.

A TotalFina tavaly augusztusban 94,3 százalékos ellenőrzést szerzett hazai riválisa felett. A bizottsági jóváhagyás fejében a TotalFina számos engedményre kényszerült. Beleegyezett a franciaországi autópályák mentén sorakozó, a tulajdonában lévő összes üzemanyagtöltő állomás 38 százalékát kitevő 70 benzinkútja eladásába. Felajánlotta, hogy önként értékesíti olajvezetékei és tárolókapacitása egy részét. Ezáltal más vállalkozók mozgástere bővülhet a piacon. A társaság az egyesülés oltárán feláldozta az Elf Antargaz nevű céget, hogy megszűnjön a monopolhelyzet a propán-bután gáz piacán. Végül a TotalFinának a lyoni és a toulouse-i repülőtéren is meg kellett szabadulnia bizonyos érdekeltségeitől, ahol különben teljesen kisajátította volna az üzemanyag kiszolgálását.

Szakértők szerint a TotalFina-Elf a jól kiszámított engedményekkel is bőséges előnyökhöz jut a fúzióval, mert a know-how egyesítésével kiterjesztheti csápjait a mélytengeri olajkitermelésre, és földrajzilag is több lábon áll majd. Az Elf ugyanis főleg Ázsiában és Kelet-Európában erős, míg a TotalFina elsősorban a Közel-Keleten és Dél-Amerikában rendelkezik kiterjedt érdekeltséggel. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik