Gazdaság

FORD MONDEO KONTRA OPEL VECTRA – Módos középosztály

Mit várhat a hazai autós, ha a cseppet sem olcsó német autók közül választ? Kényelmet, biztonságot, nem utolsósorban pedig elismerő tekinteteket az utcán.

Bizonyára történelmi okai is vannak aninak, hogy Magyarországon az autósok legtöbbjénél a német autó számít a vágy titokzatos tárgyának. A legelegánsabb, főleg a luxus kategóriában népszerű márkák (Mercedes, BMW, Audi) mellett ez a középkategóriára is vonatkozik, ebbe a csoportba sorolhatjuk a kölni Ford Mondeóját is, amely egyébként a belgiumi Genkben készül. Európa-szerte a népszerűbb típusok között szerepel a “súlycsoportjában”. (Eddig a bevezetés óta itthon 6527-et adtak el, a tavaly értékesített 914 darab 8,4 százalékos részesedést hozott. Az idei terv pedig ezer darab.) A sikeres Sierra sorozat utódaként 1993 óta forgalmazott Mondeo azonban nem volt elég karakteres. Ezért 1996-ban látványosan átszabták a külsejét, a legújabbb Mondeo pedig még az idén várható. Az újhullámos, szép ívű modell nagy csábereje a változatosság: négy-, ötajtós és kombi karosszériával, CLX, GLX és a legkényeztetőbb Ghia kivitelben készül. A legkisebb, 95 lóerős, 1,6 literestől a 170 lóerős, 2,5 literesig négy benzines, illetve az 1,8 literes, 90 lóerős turbódízel motorral rendelhető. Sőt a V6-nak 205 lóerős exportváltozata is van, az ST 200. A Ford Mondeo CLX alapfelszerelése a középkategóriához illően elég bőséges, többek között két légzsák, ABS van benne, állítható a kormánya és a vezetőülés magassága is. Magában foglalja a kényelmi elektronikát a központi zártól az első ablakemelőkig, külső tükörállításig. Oldallégzsákot, klímát, kipörgésgátlót azonban csak a GLX, illetve a Ghia változat nyújt.

A Mondeo nagy konkurense az Opel Vectra-család, az európai középkategória piacvezetője. A tavalyi modellévre átkozmetikázott, 37 százalékban megújult második generációs Vectra a tervezői szerint az 1996-os első nemzedéknél takarékosabb és simább járású motorokkal, újrahangolt futóművel és fokozott biztonsággal felvértezve ezután is megőrzi piaci első helyét. A munka során a Vectra 8 ezer alkatrészéből 3 ezret terveztek újra. Az átrozsdásodás elleni garanciát pedig 10 évre növelték. Akár csak a Mondeo, az új Vectra is három – csapott ötajtós, lépcsőshátú és kombi – karosszériával, jó néhány felszereltségi fokozatban készül. A motorok listáján 1,6 literestől 2,5 literig öt Ecotec benzines és egy dízelerőforrás olvasható. A GL biztonsági csomagjában a középkategóriában elvárható két légzsák, övfeszítő, ABS, deréktámasz, az aktív fejtámla is megtalálható (1,8 literes motorral nincs GL kivitel, csak GL Plusz, amelyben van légkondicionáló). A CD változatban klímaautomata, bőrkormány és kipörgésgátló is megtalálható egyebek között, a CDX-ben tempomat, oldallégzsák, valamint Xenon fényszóró is a felszereléshez tartozik. Itthon tavaly mintegy 1400 Vectrát adtak el, ezzel kategóriájában 13 százalékos a piaci részesedése.

A német Auto Bild tesztje is mindössze néhány pont eltérést mutat, hiszen a két kényelmes, tágas kocsi használati értékében nincs markáns különbség. Bár az erőforrásoknak hajszálra egyezik a teljesítménye, az Opel Ecotecjének kisebb az átlagfogyasztása, és nagyobb a forgatónyomatéka. A Mondeo érdeme a Vectráét lepipáló remek futómű, a kanyarban mutatott kezelhetőség. Szimpatikus a Mondeo mintegy félmillió forintos árelőnye, és hogy a négy- és ötajtós változatának ugyanaz az ára. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik