Küzdelmes évet zárt decemberben Szlováikia. Az 1998 októberében hatalomra került Dzurinda-kormány radikálisan csökkentette a fizetési mérleg hiányát és visszaszorította a költségvetési túlköltekezést. Az előbbit a GDP 10 százalékáról 6 százalékra, az utóbbit 6-ról 4 százalékra mérsékelték egy év alatt. Mindehhez a májusban bevezetett, a korona leértékelésével és költségvetési megszorításokkal járó “szlovák Bokros-csomagra” volt szükség. A reáljövedelmek csökkenése mellett Szlovákia a térség egyik legmagasabb, 19 százalékos munkanélküliségével kénytelen mára szembenézni. Az ipari termelés a becslések szerint 3 százalékkal csökkent, az export pedig gyakorlatilag stagnált az elmúlt évben. A helyzet legnagyobb – és egyben legfájdalmsabb – paradoxona, hogy a Meciar-kormány elhibázott, hitelfelvételekre alapozott növekedési stratégiájának következményeit kezelni próbáló kormányzat népszerűsége csökken, Meciaré pedig növekszik.
A parlament szeptember közepén módosította az úgynevezett “nagyprivatizációról” szóló törvényt, lehetővé téve a stratégiai vállalatok magánosítását. Az 1997 óta hatályban lévő privatizációs törvény lényegében megtiltotta a gázművek, a villamosművek, a kőolaj tranzitszállításokkal foglalkozó Transpetrol, a két legnagyobb banknak számító Vsobecná úverová banka és a Slovenská sporitelna, valamint a szlovák távközlési vállalat, a Slovenské telekomunikácie privatizációját. A törvény módosításával a pénzintézetek immár 100 százalékban privatizálhatók, a többi stratégiai vállalat pedig részben eladhatóvá vált. A 2002-ig monopolhelyzetben lévő Slovenské telekomunikácie privatizációs tanácsadói szerepére máris megbízást kapott a Deutsche Bank. A távközlési cég részvényeinek mintegy felét adhatják el az idén.
A Slovnaft kőolajipari cég a Meciar-korszak tipikus privatizációs ügyletének keretében annak idején egy, az akkori kormányfő klientúrájához tartozó vállalkozó kezébe került. A tőkehiánnyal küszködő olajcég most ismét eladósorba kerülhet, s az ügyletben a Szlovákiában benzinkutakat már ma is üzemeltető Mol érdekelt lehet. Hasonló a helyzet az ország legnagyobb válallatának számító VSZ acélipari óriás esetében, amelynek új főtulajdonosa a kassai céggel vegyes vállalatot üzemeltető US Steel lehet. A legjelentősebb külföldi befektetőnek egyébként a Volkswagen számít Szlovákiában, amely immár a legnagyobb exportőrök listáján is megelőzi a korábbi éllovas VSZ-t.
A szlovák export túlnyomó része az Európai Unió piacain talál vevőre, s mára a Brüsszelhez fűződő politikai kapcsolatok is új szakaszukba értek. A decemberben Helsinkiben megrendezett csúcson ugyanis a várakozásoknak megfelelőn Szlovákiát is meghívták a csatlakozási tárgyalások második körének megkezdéséhez. –