Bizarr ötletnek tűnhet a tél közepén a foriróvérű nyitott roadsterekről írni, de a hóbuckák között csúszkáló autórajongókban nem árt éltetni a reményt, hogy lesz még nyár. Különösen, ha olyan csillagokról esik szó, mint a Porsche Boxster S-éről, vagy az új tetőtlen üstökösről, a Honda S2000-ről.
A nyitott kétülésesek reneszánsza bombaüzlet, amelyből nem akarnak kimaradni a gyártók. Olyan arisztokratikus csengésű márkák sem, mint a német sportautó-fejedelemség, a Porsche, ahol már az értékesítés felét a Boxsterek adják. A német fejlesztőmérnökök nem tértek le a márkának hírnevét megalapozó 911-sel fémjelzett “járt útról”. Nosztalgikus érzéseket ébreszt a hathengeres boxer jellegzetes dallama. Ez persze nem jelenti azt, hogy a tavaly őszi budapesti autószalonon bemutatott Boxster S ne lenne vadonatúj konstrukció. A különlegessége a 3,2 literes, 252 lóerős, az ülések mögött megbúvó középmotor (az erőforrás az első és a hátsó tengely között helyezkedik el). Ennek a szerkesztési módnak a gyümölcse például a sportautók világában meglepő két (az első és a motor feletti) csomagtartó.
A német telivér megalkotásában érződik a nyitott sportautók építése terén szerzett sok-sok évtizedes rutin. Ez egyebek között megmutatkozik a remek motorban, a hajmeresztő gyorsulásban, a finom futóműben, de a “vászontető” igényes anyagában és a “sapka” elektromos emelőszerkezetében is. A sportosság és a kényelem a Porschék világában sem ellentétes fogalom, a Boxster tekintélyes alapáráért jár például az elektromos ablak- és tükörmozgató, a négy légzsák, de további, összesen mintegy 6 millió forint felárért többek között kipörgésgátló és egyenként több mint egymillióért bőrbelső, Porsche kommunikációs rendszer, vagy egyedi szín is rendelhető.
Bár a csáberő óriási, a hazai ínyenceknek csak a módosabbja juthat hozzá a több mint 17,5 millió forintos álomautóhoz. Tavaly egyébként összesen 10 Porsche talált gazdára Magyarországon, és az idén sem számítanak 10-15-nél több eladására.
A japánok a roadsterek világában trónkövetelőnek szánják a Honda kétüléses, nyitott újdonságát, a Honda S2000 jelű modellt, amelyet itthon a Boxsterrel egy időben mutattak be. Az orrmotoros Honda S2000 ugyancsak vadonatúj típus, bár neve alapján elődjeinek tekinthetők a hatvanas években futó S600 és S800-as roadsterek. A Honda e modellje méltó vetélytárs, amely legtöbb mutatójában a nagy nevű Boxster sarkát tapossa, ráadásul sokkal vonzóbb alapáron gazdagabb felszereléssel kényeztet, mint a Porsche. (Az alapfelszereltség része az elvárhatókon túl a légkondicionáló is.) Mindazonáltal a Honda S2000 sem lesz népautó itthon, a bemutatás óta 10 kelt el belőle (évi 8-10 darab eladását tervezi az importőr, Magyarországon jelenleg öt hónap a várakozási idő).
Sokaknak szentségtörés egy Porschét összehasonlítani bármely újsütetű roadsterrel, a német Sport Auto magazin mégis erre vetemedett. Értékelése szerint a Honda valamelyest kisebb áttételezésű kormányműve árnyalatnyival nagyobb rutint igényel a sofőrtől, de a versenyautósan pörgős japán négyhengeres gyorsulásban, fékezésben szorosan a nyomában van a jóval magasabb végsebességű és hosszú távon is kényelmesebb vezetésre hangolt német nagyságnak. Sőt, a Honda S2000 kedvezőbb fogyasztásával és alacsonyabb árával e mutatók terén megelőzi a Boxster S-t, így igazi alternatíva a vevők számára.
Persze a Porsche csak Porsche marad… –