Gazdaság

Az olasz-holland frigy

Az Alitalia-KLM szövetség működtetését egyesített menedzsment struktúra, az úgynevezett hálózat szervező biztosítja, amelyen belül közösen irányítják az utas- és teherszállítást, beruházási- és beszerzési ügyekben döntenek, tervezés- és marketing-tevékenységet végeznek. Az ebből származó bevételt és költségeket is együtt viselik, mégpedig fele-fele arányban. Az amszterdami, a római és a milánói légikikötők szolgálnak a globális tevékenység bázisaiul, ahonnan 87 ország 377 célállomása között teremtenek légihidat. Sőt, a KLM 100 millió euróval beszállt a milánói Malpensa repülőtér fejlesztésébe is.

A két cég egymás rendelkezésére bocsátja a repülőgépeket és a személyzetet, az utóbbiért azonban fizetni is kell. A repülőgépek szervizelését és az utasellátást (catering) továbbra is külön egységként menedzselik. Az együttműködés gyümölcseként a számítások szerint 387 millió euróval növekszik az éves bevétel, s ezen felül jönnek a potenciális költségmegtakarítások. A tervek szerint elsősorban az útvonalbővülés, valamint az azonos, magas szintű szolgáltatás lesz nagy vonzerő az utazók számára. A már megvalósult szövetség még nem a végleges forma. Alternatívaként kezelik a teljes fúziót is, amelynek lehetőségét a 2002-ig lezajló szolgáltatási, pénzügyi, szervezeti és jogi áttekintés vizsgálja majd.

Az útvonalbővülés szempontjából az Alitalia-KLM partnerség rózsás jövő elé néz. A KLM korábban az amerikai NorthWest Airlinesszal kötött stratégiai szövetséget – ez gyakorlatilag code sharinget jelentett -, s ezt kiterjesztette az Alitaliára is. A Wings Alliance néven ismert trió keretén belül így javulhat a kapcsolat az amerikai és az olasz repülőterek között is. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik