Gazdaság

FIAT MULTIPLA KONTRA MAZDA PREMACY – Családi hintók

Az óriási térfogat és a kis fogyasztás már nem egymást kizáró jellemzők.

Micsurini feladvány az autótervezőknek, hogy a tágasságot megtestesítő, majdnem mikrobusznyi egyterűt a takarékosság jegyében sikerül-e a spórolós dízelmotorral keresztezni. S amennyiben sikerül, további kérdés: ezek a négykerekű hibridek képesek-e megfelelni a mai kor temperamentumos családi autóitól elvárható követelményeknek? A sok évtizedes próbálkozás meghozta a gyümölcsét, ráadásul nem is nagy kompromisszumok árán. Nézzük például a Fiat Multiplák evolúcióját. A név alapján az első 6 ülésest akár az egyik ős egyterűnek is tekinthetjük. A névadó ugyanis, kuriózumként, 3 sorban 6 személy szállítására volt alkalmas már úgy, hogy a farmotoros 600-as Fiat “padlólemezére” építették.

Volt tehát miből meríteni az olasz autóbirodalomnak, amikor a szintén 6 személyes új Multiplát megalkotta, amely első ránézésre éppen olyan forradalmi, sőt polgárpukkasztó, mint az azonos nevű ős volt. Szokatlanul széles, és a maga négy méterével rövidebb, mint a többi kompakt egyterű, mert úgy 6 személyes, hogy elől is 3 üléses (3 plusz 3). A belső kialakításnál is saját utat jártak az olaszok, a középre helyezett újhullámos műszeregyüttes, az egyenként ki- és beszerelhető, összecsukható ülések jóvoltából változatosan hasznosítható az utastér. Sőt, a számos szokásos, gazdag extra mellett az első középső ülés helyett akár hűtőszekrényt is rendelhet a vevő. Mindezt 105 lóerős közvetlen befecskendezéses (common rail) dízelmotorral spékelték meg, ami meglepő dinamizmust kölcsönöz a Fiat “ufo-mobiljának”, amelyet alig egy éve vezettek be a magyar piacon. Amúgy 16 szelepes, 1,6 literes benzines és egy 1,9 literes JTD erőforrással (SX és ELX felszereltséggel) gyártják, és új modellváltozat egyelőre nincs a láthatáron. A kapóssága nem is indokolná; Magyarországon tavaly 130 Multiplát adtak el, s 2000-re is ekkora szám szerepel a tervekben.

Szintén egyterű bestsellernek számít a Mazda kompakt modellje, a Premacy. A Mazda ezzel már egész családot fejlesztett ki egyterűekből, hiszen a megújított MPV-vel, a Demióval és Premacyval együtt már három tagú az arzenál. (Persze a Fiatnak is van Ulyssese.) A formabontó kompakt egyterűek világában már-már rendhagyóan visszafogott, elegáns Premacyt tavaly májusban vezették be Európában. A Mazda hármas célt tűzött a tervezők elé: egyedi design, célszerűség, remek vezethetőség. A Premacy alkotói ezért újraértelmezték a középkategória nagytestű kombiját, és az új kompakt egyterűben az 5, egyenként dönthető, eltávolítható üléssel változtathatóvá tették a teret. A Premacy az alacsony padlónak és a 2670 milliméteres tengelytávnak köszönhetően tágasabb belsőt kínál a középkategóriájú autókénál, sőt a tervezők szerint a dinamikája és stabilitása a sportlimuzinokénak felel meg.

A Mazda ütközésienergia-elosztó és – elnyelő rendszere, a hozzá tartozó “három-H” biztonsági konstrukcióval együtt szilárd karosszériát alkot. A felszereltsége már az alapmodellnél is gazdag: ABS, 4 légzsák, szervokormány, elektromos kényelmi felszereltségek. (A JTD SX Multiplában azonban felárért jár például a légkondicionáló, a négyből a három légzsák, a rádiómagnó.) A Premacy kétféle – 84, illetve 74 kilowattos – 1,8 literes, 16 szelepes benzines, valamint egy 2 literes közvetlen befecskendezéses, nyomatékos turbódízel motorral kapható.

A német Autó Zeitung mérlegre tette a két kompakt egyterűt. Értékelte a Premacy takarékos motorját, a bőséges teret még a benne ülők fejénél is, viszont túl hosszúnak találta a motor bemelegedésének időtartamát. A Multiplánál az erős motort, a menetdinamikát méltatta, a fogyasztása azonban éppen a nagy teljesítmény, a széles karosszéria miatt magasabb a Mazdánál. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik